سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

فیلم تازه اصغر فرهادی از وزارت ارشاد پروانه نمایش گرفت

“گذشته” فیلم تازه اصغر فرهادی  که پس از موفقیت جهانی “جدایی نادر از سیمین”، بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که در فرانسه ساخته شده است، برای اکران در سینماهای ایران پروانه نمایش گرفت.

lepasse

کیهان نوین: فیلم سینمایی “گذشته”، تازه ترین ساخته اصغر فرهادی محصول فرانسه، برای اکران در سینماهای ایران، پروانه نمایش گرفت.

روابط عمومی سازمان سینمایی خبر داده است که در “نشست فوق العاده شورای اکران” با صدور پروانه نمایش این فیلم موافقت شده است.

“گذشته” فیلم تازه اصغر فرهادی است که پس از موفقیت جهانی “جدایی نادر از سیمین”، از جمله دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، در فرانسه ساخته است.

اصغر فرهادی با فیلم “گذشته”، به بخش مسابقه جشنواره سینمایی کن که از امروز، پانزدهم مه، در شهر ساحلی کن آغاز می شود، راه یافته است.

آقای فرهادی برای دریافت نخل طلا با فیلمسازان برجسته ای چون رومن پولانسکی، برادران کوئن، فرانسوا اوزون و استیون سودربرگ رقابت خواهد کرد.

“گذشته” داستان مردی ایرانی با بازی علی مصفا را روایت می کند که پس از اختلاف طولانی با همسرش (برنیس بژو) او را رها کرده و به ایران بازگشته است.

اما با درخواست طلاق زن، دوباره به فرانسه بازمی گردد و این بار مردی (طاهر رحیم) وارد زندگی همسر و دو بچه او شده است.

تهیه کنندگی این فیلم را ممنتو، یکی از شرکت های بزرگ فیلمسازی در اروپا بر عهده دارد. این فیلم به زبان فرانسوی ساخته شده و همزمان با جشنواره کن در فرانسه اکران می شود.

علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران و مسئول پخش این فیلم، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

“پروانه نمایش ‘گذشته’ بدون هیچ گونه اصلاحیه و مشکلی صادر شده و ما اکنون با تمام توان‌مان در تلاشیم که بتوانیم هرچه زودتر این فیلم را در سینماهای ایران اکران کنیم.”

او گفته است: “فیلم باید برای نمایش زیرنویس و آماده‌سازی شود که این هماهنگی‌ها یکی دو هفته‌ای به طول خواهد انجامید اما اکران فیلم قطعی است.”

همچنین حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در گفت و گو با ایسنا گفته است:

“فیلم جدید اصغر فرهادی اثری بسیار زیبا و درخور توجه است. معتقدیم ‘گذشته’ فیلمی افتخاربرانگیز است، چون اگرچه در خارج از کشور تهیه‌ شده، اما نویسنده، کارگردان،‌ بازیگر و فیلم‌بردار آن ایرانی هستند.”

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی درباره اکران این فیلم در ایران گفته بود: “اگر موازین و موضوع این فیلم با موازین جمهوری اسلامی هماهنگ باشد، برای اکران مشکلی نخواهد داشت.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'