سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران

images-26-1-1کیهان نوین: گزارش پیش رو ارائه دهنده آماری ست از نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی، مواردی چون شکنجه، بازداشت، اعدام، اعدام مجرمین نوجوان، نقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها و تمام اعمالی که به سبب آن میتوان حقوق انسانی را سلب و وی را از حقوق اولیه اش محروم ساخت.

شنبه 4 اردیبهشت ماه 1395

زندانیان تراجنسیتی در شرایطی غیرانسانی گاها برای گذران حبس های چندین ساله، بدون تلفن، هواخوری و حتی فروشگاه در وضعیتی شبیه سلول انفرادی در «فاز یک» طبقه چهارم بند ۲۴۰ زندان اوین نگهداری می شوند.

آیت مهرعلی بیگلو، زندانی سیاسی زندان تبریز در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهور کشور از وجود فشارهای معیشتی بر اعضای خانواده اش توسط شورای تامین جلفا خبر داده و خواستار اقدام وی شده است.

موسی سودی مغانلو از فعالین شهر اردبیل امروز ۴ اردیبهشت از دادگاه انقلاب شهر تبریز جهت اجرای حکم ۷ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شد.

یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 1395

وکیل فیزیکدان محکوم به حبس گفت که مادر امید کوکبی در آستانه نوروز در نامه‌ای به رهبری درخواست بخشودگی کرد، اما هنوز از نتیجه آن اطلاع نیافته‌ایم اما خانواده او مطمئنند اگر رهبری در جریان پرونده قرار می‌گرفتند، امید آزاد شده بود.

روز جمعه سوم اردیبهشت افشین سهراب‌زاده در پی وخامت اوضاع به بهداری زندان منتقل شد و پزشک بهداری نامه اعزام وی را صادر کرد اما مسئولین حفاظت زندان میناب از اعزام وی جلوگیری کردند. این اقدام موجب اعتراض زندانیان و حتی مسئول بند مربوط شد.

ایوب پرکار، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان کارون اهواز، با تعطیلی این زندان به زندان جدیدی خارج از شهر اهواز منتقل شده است.

دادستان عمومی و انقلاب ساری گفت که یک زندانی صبح امروز، به اتهام “قتل”، در محوطه زندان ساری به دار آویخته شد.

هادی قائمی زندانی سیاسی و سالخورده زندان اوین است که از بیماری های مختلف هم‌چون فشار خون بالا و مشکلات پروستات رنج می برد و «اعاده دادرسی» وی در دادستانی درحال بررسی است.

نازک افشار، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین که از اسفند ماه سال گذشته در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

سه زندانی محکوم به اعدام صبح امروز جهت اجرای حکم، به انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.

صبح امروز در زندان رجایی‌شهر کرج دست‌کم ۷ زندانی محکوم به اعدام با اتهام “قتل”، جهت اجرای حکم قصاص، به سلول های انفرادی منتقل شدند.

شهرام احمدی زندانی سنی مذهب زندان رجایی‌شهر است که از سال ۸۸ در زندان های مختلف نگهداری و مورد بدرفتاری قرار گرفته امروز هشتمین سال حبس خود را در حالی که به اتهام محاربه تحت حکم اعدام است آغاز می کند.

روز جاری با پایان محکومیت ۵ سال حبس تعزیری، کامران مرتضایی‌ فرید شهروند بهائی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

حکم ۱۲ سال حبس تعزیری نوید خانجانی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج با «تجمیع احکام» به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است. با حکم جدید در کمتر از یکسال آینده او آزاد خواهد شد.

عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع زندانی که از بیماری های مختلفی از جمله قلبی، گوارشی و نوسان فشار خون رنج می برد، در پی کاهش وزن غیرطبیعی مستلزم رسیدگی مضاعف پزشکی است.

نازک افشار با وثیقه پانصد میلیون تومانی از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

معاون اول قوه قضاییه محسنی اژه‌ای گفت: در صورت تایید وخامت حال کوکبی، میتواند از محیط زندان خارج شود.

دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1395

شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با نقض حکم دادگاه بدوی آتنا فرقدانی، محکومیت وی را از ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری به ۱۸ ماه حبس کاهش داد. با این حکم، این هنرمند زندانی به زودی از زندان اوین آزاد خواهد شد.

فیروز نادری، یکی از سرشناس ترین دانشمندان ایرانی ساکن آمریکا، در صفحه فیسبوک خود به شدت از نحوه برخورد با امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که در زندان اوین تهران مبتلا به سرطان شده، انتقاد کرده و خواستار آزادی او شده است.

سمکو خلقتی فارغ التحصیل رشته متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف، زندانی تبعیدی زندان طبس است که ماده ۱۳۴ “تجمیع احکام” همچنان در مورد وی اجرا نمی شود.

علیرغم ادعاهای مکرر سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در مورد رعایت اصل تفکیک جرایم در زندانها، تعداد زیادی از زندانیان سیاسی یا امنیتی کشور به زندان رجایی شهر کرج که محل نگهداری متهمان جرایم خشن است تبعید شده اند.

سه شنبه 7 اردیبهشت ماه 1395

طی مراجعه متهمان به دادگاه، ۱۵ تیرماه ۹۵ موعد برگزاری دادرسی تجدید نظر برای چهار فعال مدنی “آتنا دائمی، ئاسو رستمی، امید علی‌شناس، علی نوری و همچنین محمد حسین دائمی (پدر آتنا دائمی)” تعیین و ابلاغ شد.

علیزاده‌ طباطبایی وکیل مدافع روزنامه نگاران بازداشت شده گفت که آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، داود اسدی و سامان صفرزایی در دادگاه انقلاب در مجموع به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدی معتمدی‌مهر زندانی سیاسی عضو “نهضت آزادی ایران” زندان رجایی‌شهر پس از ۴۸ ساعت اقامت در مرکز قلب تهران و در شرایط ناتمام ماندن چرخه‌ی درمانی، غروب دوشنبه و به اجبار به بهداری زندان انتقال یافت.

دادستان عمومی و انقلاب ساری، از اجرای حکم اعدام دومین زندانی متهم به “قتل”، صبح روز ۵ اردیبهشت ماه در محوطه زندان ساری خبر داد.

هادی حیدری، کارتونیست مطبوعاتی از بند ۸ زندان اوین بصورت مشروط آزاد شد.

پس از دوبار سکته، حال عمومی جابر سخراوی زندانی امنیتی ۳۰ ساله در زندان شیبان اهواز نامناسب گزارش شده است. وی از سال ۹۳ جهت گذران محکومیت حبس ۱۴ سال و شش‌ماهه خود در زندان به سر می برد.

روز جاری عدم رسیدگی پزشکی باعث مرگ حسین افراسیابی از زندانیان محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج شد.

چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه 1395

محمد جراحی فعال سندیکایی-کارگری که در زندان تبریز به سر می برد از فقدان سلامت در رنج با اینحال از رسیدگی کافی به امکانات و خدمات پزشکی محروم مانده است.

دو شهروند هرمزگانی به نام‌های «سعید احمدی» و «زرخاتون سعدینی» به ترتیب از ۵ ماه و ۱۰ روز پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و تاکنون از مکان نگهداری و سرنوشت آنان اطلاعی حاصل نشده است.

امیر امیرقلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین بعد از ۱۸ روز، در پاسخ به درخواست فعالین مدنی و سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

کاوە فرجی و کاوه مرادی با اعمال ماده ۱۳۴ “تجمیع احکام” و گذراندن دوران حبس از زندان مریوان آزاد شدند. فرزاد مرادی نیا فعال کارگری نیز بصورت مشروط از زندان سنندج آزاد شد.

پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه 1395

گزارشگران حقوق بشری سازمان ملل هشدار داد‌ه‌اند که جان ده‌ها زندانی سیاسی در ایران به دلیل عدم دسترسی به امکانات درمانی مناسب در خطر است.

با گذشت قریب به ۲۰۰ روز از بازداشت ۷ تن از فعالین اهل سنت در استان گلستان٬ همچنان از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

تعدادی از زندانیان زندان رجایی‌شهر درپی یک نزاع دست‌جمعی، از دوم فروردین در وضعیتی غیرانسانی در سلول انفرادی نگهداری میشوند و از امکانات بهداشتی اولیه نیز محروم شده اند.

حکم اعدام دو زندانی دیگر با جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان ندامتگاه کرج اجرا شد.

جمعه 10 اردیبهشت ماه 1395

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه، نهم اردیبهشت، خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و کنشگر حقوق بشر، و همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده است.

با گذشت بیش از سه ماه از تقلیل حکم حسین علی‌محمدی در دادگاه تجدیدنظر، این حکم به زندان تبریز ابلاغ نشده است.

شب گذشته رسول بداقی معلم زندانی از زندان اوین آزاد شد.

مادر آفرین چیت‌ساز، یادداشت‌نویس روزنامه ایران که اخیرا به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و ارتباط با دولت‌های بیگانه”، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده، می‌گوید که دخترش را در دوره بازجویی کتک زده‌اند.

بند هفت زندان اوین متشکل از هشت سالن، یکی از بندهای بدنام این زندان است که زندانیان عمدتا با جرایم مالی در آن نگهداری می‌شوند اما دست‌کم ۵۵ زندانی سیاسی-امنیتی در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر و جرایم مالی برخلاف اصل تفکیک جرائم در وضعیتی بسیار نامناسب حبس‌های طولانی مدت خود را طی می‌کنند.

گردآوردنده: امیر مهرانی

http://amirmehranii.blogspot.com

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'