سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کاهش 187 درصدی توان خرید کارگران در ایران

کاهش 187 درصدی توان خرید کارگران در ایران

فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران می‌گوید که توان خرید کارگران ایرانی از سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ به میزان ۱۸۷ درصد کاهش یافته است.

150611_424کیهان نوین: توفیقی، شنبه ۱۷ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری زندگی کارگران «حداقل‌بگیر» را با این شرایط، «ظالمانه» توصیف کرد و خواهان بهبود وضعیت معیشتی آنان شد.

توفیقی «تفاوت فاحش» بین هزینه‌های خانوار و دستمزد کارگرانی ایرانی را نتیجه «سال‌ها بی‌توجهی» به مطالبات کارگری دانست و تنها راه‌حل پر کردن این «شکاف تاریخی» را «محاسبه دقیق سبد معیشت خانوار و در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی اقلام این سبد» اعلام کرد.

در حال حاضر حداقل حقوق کارگران در ایران ۷۱۲ هزار تومان است که ۸۷ درصد از کارگران بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی همین حقوق را دریافت می‌کنند. دستمزد کارگران هر سال در اسفندماه تعیین می‌شود.

بر پایه اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته، هزینه ماهیانه یک خانوار شهری چهار نفره بیش از یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومان بود اما فعالان کارگری بر این باور هستند هزینه ماهیانه هر خانوار چهار نفره بیش از سه میلیون تومان است و بر همین اساس شکاف بین درآمد‌ها و هزینه‌های خانوارهای کارگری به بیشترین حد خود رسیده است.

افزون بر سطح درآمد پایین کارگران، در موارد زیادی نیز دستمزد کارگران با تأخیر چندماهه پرداخت می‌شود.

۱۶ میلیون کارگر همراه با خانواده‌های خود، ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'