سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خسارتی معادل «روزانه ۱۹۰ میلیون دلار» بر اثر تحریم ها به صنعت ایران

خسارتی معادل «روزانه ۱۹۰ میلیون دلار» بر اثر تحریم ها به صنعت ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران خسارت تحریم‌های بین‌المللی به صنعت را معادل روزانه ۱۹۰ میلیون دلار  ارزیابی کرد.

indexکیهان نوین: مسعود سلطانی‌فر این مطلب را در مراسم افتتاح یک هتل در سمنان بیان کرده و افزوده «عده‌ای که تحریم‌ها را کاغذپاره می‌دانستند، اطلاعی از این‌گونه موضوعات نداشتند.»

اشاره این مقام دولت حسن روحانی به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را «کاغذپاره» توصیف کرده بود.

تحریم‌های اتمی، بیش از دو سال از پایان دولت احمدی‌نژاد و در پی اجرای «برجام» از سوی ایران لغو شده و مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده‌اند خسارت‌های ناشی از این تحریم‌ها را در سال‌های آتی جبران کنند.

صنعت هواپیمایی ایران از جمله صنایعی است که در دوران تحریم فشار‌ها و خسارت‌های زیادی متحمل شد، به طوری که در حال حاضر ۸۰ هواپیمای مسافربری در کشور زمین‌گر شده است.

سلطانی‌فر هم در این‌بار گفته «ایرلاین‌های کشور ۲۵۰ هواپیما دارند که از این تعداد ۸۰ هواپیما زمین گیرند.»

وی افزوده «یک سوم ایرلاین‌ها از مدار خارج هستند و بقیه هواپیماها [نیز] قدیمی هستند و میانگین عمرشان ۲۷ سال است.»

کارخانه‌های غربی بر اساس ممنوعیتی از سال ۱۹۹۵ از فروش تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به هواپیما به شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کردند.

برخی از این محدودیت‌ها که شاخه‌های صنعت ایران را هدف گرفته بود با انتقادهایی همراه بود و به دنبال توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران رفع شد.

در جریان سفر اخیر حسن روحانی به فرانسه، پاریس و تهران ۲۰ قرارداد و تفاهنامه امضاء کردند که خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از مهمترین آنهاست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این قرارداد شامل خرید ۷۳ هواپیمای بزرگ و ۴۵ هواپیمای متوسط است.

این در حالی است که امضای قرارداد خرید هواپیما از غرب از سوی نیروهای تندرو در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس از پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید هواپیما انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند او باید به جای خرید هواپیما، مشکل بیکاری را حل کند.

محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج نیز درباره این موضوع مدعی شده که «سازمان‌های اطلاعاتی غرب برای رسانه‌ای کردن خرید ایرباس‌ها هزینه کرده‌اند.»

موافقان خرید هواپیما اما رفع تحریم‌ها را موجب «انقلابی دوباره» در صنعت حمل و نقل هوایی ایران اعلام کرده و گفته‌اند «آنها که تولید ملی را بهانه کرده‌اند، گویا نمی‌دانند که در ایران هواپیما ساخته نمی‌شود و این صنعت عظیم در دست تعداد انگشت‌شماری از کشورهای جهان است.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'