سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بررسی دوباره شورای نگهبان و رد صلاحیت مجدد 75 درصد از داوطلبان

بررسی دوباره شورای نگهبان و رد صلاحیت مجدد 75 درصد از داوطلبان

شورای نگهبان نزدیک به ۷۵ درصد از داوطلبانی را که در مرحله قبل رد صلاحیت شده بودند، را دوباره رد صلاحیت کرد.
 
ebrahimian-010215کیهان نوین: نجات‌الله ابراهیمان، عضو حقوقدان شورای نگهبان از تائید صلاحیت حدود ۲۵ درصد داوطلبانی که در مرحله نخست رسیدگی به صلاحیت‌ها رد صلاحیت شده بودند، خبر داد.

سخنگوی پیشین شورای نگهبان که پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های نظارت استانی استعفاء کرده بود، شامگاه چهارشنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران گفت: «طبق برآوردها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در مرحله رسیدگی به اعتراض‌ها تائید صلاحیت شدند.»

هیات نظارت بر انتخابات در مرحله نخست بیش از ۶۰ درصد داوطلبان را «رد صلاحیت» و یا «عدم احراز صلاحیت» کرده بود. براساس گزارش رسمی شورای نگهبان، شش هزار و ۵۷۳ داوطلب نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیات‌های نظارت استانی «فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس» تشخیص داده شدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یک هفته پیش گفته بود که پنج هزار و ۵۰۰ داوطلب رد صلاحیت شده، به شورای نگهبان شکایت کرده‌اند.

او روز گذشته از تعامل مثبت وزارت کشور و شورای نگهبان خبر داد و گفت که «حجم قابل قبولی از داوطلبان» در مرحله رسیدگی به اعتراض‌ها تائید صلاحیت شده‌اند.

به گفته ابراهیمیان اسامی داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تائید شده است، بامداد ۱۷ بهمن به وزارت کشور اعلام می‌شود.

محمدرضا عارف، رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته اظهار امیدواری کرده بود که شورای نگهبان امکان بازگشت نامزدهای اصلاح‌طلب را به انتخابات فراهم کند.

براساس اعلام گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، بیشتر داوطلبان همسو با این جریان سیاسی از سوی هیات‌های نظارت استانی رد صلاحیت شده‌اند.

احمد خرم، از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ۱۱ بهمن گفته بود که اصلاح‌طلبان«امیدی به تائید صلاحیت ندارند».

براساس گزارش‌های غیررسمی که در برخی از شبکه‌های مجازی و پایگاه‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر شد، نام تعدادی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در میان تائید صلاحیت شدگان به چشم می‌خورد.

این پایگاه‌های خبری محسن مهرعلیزاده، رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی، جواد اطاعت، ولی‌الله شجاع پوریان، داریوش قنبری و علی مطهری را از جمله داوطلبانی اعلام کرده‌اند که تائید صلاحیت شدند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'