سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
۸ کشه، بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی در شهر کرمان

۸ کشه، بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی در شهر کرمان

در یک ماه گذشته موج جدیدی از بیماری آنفولانزای خوکی در استان کرمان چند قربانی گرفت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان احتمال می‌دهد شیوع این بیماری امسال شدیدتر از سال‌های گذشته باشد.

A0664463کیهان نوین: به گفته‌ی نوذر نخعی از یک ماه پیش تا کنون ۴ نفر در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان، و ۴ نفر در دیگر شهرهای این استان بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری ویروسی بیشتر در میان خوک‌ها و افراد نزدیک به آنها شایع بود اما از سال ۸۸ موارد ابتلای آن در میان انسان‌ها شدت گرفت. موارد شناخته شده ابتلا به آنفولانزای خوکی در ایران از شش سال پیش، به ویژه در ابتدای فصل سرما افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی کرمان روز دوشنبه، ۹ آذر به خبرگزاری ایسنا گفت: «امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد این بیماری هستیم، اما شواهد حاکی از آن است که احتمالا امسال شدت بیماری از سال‌های گذشته بیشتر بوده است و ما نیاز به زمان داریم که این فرضیه را قطعی اعلام کنیم.»

پس از شیوع گسترده آنفولانزای خوکی در مکزیک و ایالات متحده سازمان بهداشت جهانی اردیبهشت ۸۸ با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سرایت این بیماری به دیگر کشورها هشدار داد و شیوع جهانی آن را حتمی ارزیابی کرد.

آنفلوانزاى خوکی از بیماری‌های تنفسى خوك‌ها است که از طریق ويروس آنفلوانزاى نوع H1N1 ایجاد می‌شود. نمونه تغییر یافته‌ی این ویروس که نوع A خوانده می‌شود در میان انسان‌ها شایع‌تر است.

وزارت بهداشت آبان ماه سال گذشته نسبت به آغاز موج جدیدی از آنفولانزای خوکی در ایران هشدار داد و از کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خواست واکسن تزریق کنند.

روزنامه “آرمان” بهمن ماه ۹۳ از مرگ یک مرد ۳۷ ساله مبتلا به این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا تهران خبر داد و “مراجعه دیرهنگام و عدم تشخیص به‌موقع” را علت مرگ او عنوان کرد.

نخعی درباره ویژگی‌های این بیماری گفت: «تفاوت این بیماری با سرماخوردگی، شدیدتر بودن علایم و سرعت بروز آن است؛ فردی که دچار این بیماری است به صورت ناگهانی دچار تب، لرز و بدن درد می‌شود که همراه آن می‌تواند سرفه و آبریزش بینی داشته باشد و در کودکان بیشتر اسهال و استفراغ نیز دیده می‌شود.»

سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار در شش ماهه آخر بارداری که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر می‌شود، و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را از کسانی اعلام کرده که بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزای خوکی قرار دارند و باید با مشاهده نخستین نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کنند.

شستن مرتب دست با آب و صابون و پرهیز از تماس با افراد مبتلا به آنفولانزای خوکی از دیگر توصیه‌های پیشگیرانه محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی کرمان درباره تدبیرهای این موسسه برای اطلاع‌رسانی به شهروندان به ایسنا گفت: «چاپ و توزیع هشت هزار پوستر، نصب بنر در سایزهای متفاوت در سطح شهر و اماکن مختلف، ارسال پیامک به کارکنان تحت پوشش دانشگاه و ارسال پیام‌های بهداشتی از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله این اقدامات است.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'