سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مخالفت جمهوری اسلامی با برگزاری نشست مخالفان بشار اسد در ریاض

مخالفت جمهوری اسلامی با برگزاری نشست مخالفان بشار اسد در ریاض

جمهوری اسلامی با برگزاری نشست گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد که قرار است اواسط ماه سپتامبر در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود، مخالفت کرد.

downloadکیهان نوین: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به خبرگزاری صدا و سیمای این کشور گفت که برگزاری این نشست “مغایر بیانیه وین ۲” است و “اقدامات خارج از این بیانیه مورد تأیید تهران نیست .

وی ادامه داد: “در وین توافق شد که نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با مشورتی فراگیر برای تعیین فهرست معارضان تلاش کند.”

این در حالی است که استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در زمینه بحران سوریه، چند روز پیش اعلام کرد که عربستان سعودی در اواسط ماه دسامبر، نشستی را با حضور گروه‌های مسلح سوری و همچنین مخالفان سیاسی رژیم بشار اسد، با هدف رسیدن به یک طرح مشترک درباره مذاکرات صلح سوریه در ریاض برگزار می‌کند.

این مقام سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه عربی‌‌زبان الحیات، بدون ذکر نام گروه خاصی از مخالفان بشار اسد گفت: “عربستان سعودی جای خوبی برای گردهم آوردن تعداد زیادی از این مخالفان است و ریاض پیشنهاد برگزاری چنین نشستی را ارائه کرده است.”اردن مأمور تهیه فهرستی از گروه های میانه رو مخالف بشار اسد شده تا در مذاکرات صلح شرکت کنند و این فهرست تا ماه ژانویه تهیه خواهد شد.

در اواسط ماه نوامبر در وین، دیپلمات‌های 17 کشور، از جمله جمهوری اسلامی، به یک توافق کلی درباره بحران سوریه دست یافتند که بر اساس آن گذار سیاسی در سوریه در شش ماهه اول سال 2016 باید صورت بگیرد و انتخابات سراسری دراین کشور نیز تا 18 ماه آینده برگزار شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'