سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اعتراض رییس فدراسیون کشتی به جلوگیری از حضور نوازندگان زن در ورزشگاه آزادی

اعتراض رییس فدراسیون کشتی به جلوگیری از حضور نوازندگان زن در ورزشگاه آزادی

رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی ایران با اشاره به برنامه ریزی و دریافت مجوزهای لازم  برای اجرای سرود جمهوری اسلامی در اختتامیه مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان در تهران، از جلوگیری از حضور نوازندگان زن در ورزشگاه برای اجرای سرود انتقاد کرد.

images (6)کیهان نوین: بر اساس نامه رسول خادم به علی جنتی، قرار بود ارکستر سمفونیک برنامه خود را روز جمعه ششم آذر پیش از آغاز مسابقات در سالن ورزشگاه آزادی برگزار کند “اما متاسفانه از ورود ارکستر یاد شده ، ممانعت شد. ”

به نوشته رسول خادم، لغو برنامه ارکستر با توجه به چیدمان صندلی و ابزار اجرای برنامه ارکستر مذکور در سالن، به شدت مورد کنجکاوی تماشاچیان و میهمانان خارجی قرار گرفت و “فضای نامناسبی” را در سالن مسابقات ایجاد کرد.

او توضیح داده است که حتی با وجودی که قرار شده بود نوازندگان پس از اجرا از سالن خارج شوند و تماشاگر مسابقات نباشند، از حضور نوازندگان زن در سالن جلوگیری شد.

رئیس فدراسیون کشتی در نامه خود اشاره نکرد که با وجود دریافت مجوز از حراست وزارت ورزش، کدام نهاد از حضور نوازندگان زن در سالن جلوگیری کرده است.

او با اشاره به اینکه حضور ارکستر سمفونیک ایران در این مسابقات آن هم به عنوان نوازنده و نه تماشاگر مغایرتی با ضوابط جاری کشور نداشته است، از وزیر ارشاد خواسته است تا “در این باره و موارد مشابه” دستور پیگیری دهد.

از سوی دیگر،  علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز درباره لغو برنامه ارکستر در ورزشگاه گفت:‌ “دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما در حالیکه ۱۵ دقیقه به اجرا زمان مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند.”

رهبری اضافه کرد: “من از این اتفاق ناراحت شدم و گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم.”

در عین حال رئیس فدراسیون کشتی ایران در بخش در انتهای نامه خود از وزیر ارشاد درخواست کرد تا ارکستر سمفونیک ایران امکان اجرای سرود جمهوری اسلامی را در مسابقات بین‌المللی تختی در دی ماه امسال بیابد.

جلوگیری از حضور زنان در مسابقات ورزشی مردان در ایران طی سالهای اخیر خبرساز شده است. این موضوع به ویژه در مسابقات جهانی والیبال بازتاب بین‌المللی پیدا کرده  و موجب لغو میزبانی ایران از چند رویداد بین المللی در رشته والیبال شده است.

دولت طی دو سال اخیر اعلام کرده است که در تلاش است تا این موضوع را حل کند اما روحانیون محافظه‌کار به شدت با این موضوع مخالفت می‌کنند. در آخرین رویداد، معاون امور زنان رئیس جمهوری ایران تابستان امسال توقف پیگیری های دولت برای حضور تماشاگران زن در مسابقات والیبال مردان را تنها به دلیل  “احترام به مراجع” عنوان کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'