سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اهدای جایزه «هرمن کستن» به مجید محیط از سوی انجمن قلم آلمان

انجمن قلم آلمان با اهدای جایزه «هرمن کستن» به مجید محیط، مدیر انتشارات «سوژه» از تلاش وی برای انتشار آثار نویسندگان پناهجو و تبعیدی تقدیر کرد.
hqdefaultکیهان نوین: جایزه «هرمن کستن» از جوایز معتبر فرهنگی در آلمان به شمار می‌آید و انجمن قلم هر سال آن را به یک شخصیت فرهنگی یا نویسنده‌ای که تحت تعقیب قرار دارد و برای آزادی بیان تلاش کرده اهداء می‌کند. ارزش این جایزه ۱۰ هزار یوروست.

انجمن قلم آلمان در بیانیه‌ اهدای جایزه «هرمن کستن» در سال ۲۰۱۵ به مجید محیط نوشته است: «او به ادبیات تبعید در ایران توجه ویژه‌ای دارد. محیط ادبیات در تبعید را ادبیاتی که ریشه‌هایش رونده است می‌نامد در این معنا که به مکان جغرافیایی خاصی تعلق ندارد و نویسندگانی آن را پدید می‌آورند که وطن تازه‌ای یافته‌اند و اکنون تلاش می‌کنند با آثارشان بر غنای فرهنگی کشور میزبان بیفزایند.»

پیش از این شخصیت‌هایی مانند گونتر گراس (رمان‌نویس فقید آلمانی و برنده نوبل ادبی)، آنا پولیتکوفسکایا (روزنامه‌نگار به قتل رسیده روس) و لیو خیابو (کنشگر مدنی در چین که در زندان به سر می‌برد) جایزه هرمن کستن انجمن قلم آلمان را دریافت کرده‌اند.

مجید محیط می‌گوید ۲۳ سال پیش به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که برای ناشران در ایران وجود داشت، به آلمان مهاجرت کرد. او در آن زمان مدیریت «انتشارات محیط» را به عهده داشت. «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز را برای نخستین بار در ایران انتشارات محیط منتشر کرد، اما مجوز پخش نگرفت و خمیر شد.

به نظر مجید محیط مفهوم «ادبیات تبعید» در این سال‌ها دگرگون شده است. تبعید اکنون بیشتر یک امر خودخواسته است تا یک حکم دولتی و نویسندگان تبعیدی هم به نظر او زبان و بیان متفاوتی پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها به نویسندگانی سرشناس در کشورهای میزبان تبدیل شده‌اند، و با این‌حال همواره مضامین آثار آن‌ها در پیوند با زادگاهش شکل می گیرد.

تا پایان سال جاری حدودا یک میلیون پناهجوی سوری وارد آلمان می‌شوند. مجیط محیط اعتقاد دارد که این پناهجویان جامعه آلمان را از برخی لحاظ متحول خواهند کرد. او می‌گوید اکنون سیاستمداران به این حقیقت پی برده‌اند که ما در یک دنیا زندگی می‌کنیم و باید مشکلات را با مشارکت یکدیگر از میان برداریم.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'