سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

پیدا شدن بقایای دو جسد در آشپزخانه کاخ ریاست جمهوری افغانستان

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده که بقایای دو جسد در ارگ، کاخ ریاست جمهوری افغانستان،در اشپزخانه  پیدا شده است.

 

کیهان نوین: بقایای این اجساد شامل دو جمجمه و استخوان‌های بدن انسان است که به پزشکی قانونی فرستاده شده است. در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان گفته شده که بقایای این اجساد در جریان کار ساختمانی آشپزخانه “قصر شماره یک” ارگ پیدا شده است.

هنوز مشخص نیست این اجساد، مربوط به چه دوره یا چه سالی بوده است. دفتر ریاست جمهوری می‌گوید کمیسیونی شامل نمایندگان طب عدلی (پزشکی قانونی)، وزارت داخله (کشور)، کمیسیون مستقل حقوق بشر و نهادی به نام پزشکان برای حقوق بشر، برای شناسایی و سپس خاکسپاری این دو جسد تعیین شده است.

در خبرنامه ارگ آمده که این کمیسیون هویت اجساد را شناسایی خواهد کرد و آنها را به خانواده های‌شان خواهد سپرد و در صورتی که بستگان و نزدیکان آنها پیدا نشوند، بقایای اجساد توسط دولت دفن خواهد شد.

افغانستان در چهار دهه اخیر شاهد جنگ‌های خونینی بوده و این جنگ‌ها گاهی به مرکز کنترل قدرت، یعنی ارگ ریاست جمهوری هم کشیده شده است.

محمد داوود خان، نخستین رئیس‌جمهوری افغانستان به همراه اعضای خانواده‌اش، در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در همین کاخ و در نتیجه کودتای افسران چپگرای ارتش افغانستان کشته شد.

در سال ۱۳۸۷ گور دسته جمعی خانواده داوود خان در حاشیه شرقی شهر کابل پیدا شد و پس از ادعای احترام مقام‌های دولتی، با تشریفات رسمی در “تپه داوود خان” در جنوب پایتخت به خاک سپرده شد.

تاکنون بارها گورهای دسته‌جمعی از جنگ‌های گذشته پیدا شده است. آمار دقیقی از ناپدیدگان جنگ‌ها و ناآرامی‌های افغانستان در دست نیست، اما بسیارند خانواده‌هایی که می‌گویند نزدیکان و بستگان شان را در این جنگ‎‌ها از دست داده اند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'