سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بازداشتگاه سنندج از مخوف‌ترین زندان‌های جهان

بازداشتگاه سنندج از مخوف‌ترین زندان‌های جهان

بر اساس مقایسە صورت گرفتە توسط یک فعال کارگری مطابق با شاخص های یک زندان مخوف، زندان مرکزی سنندج در ردیف خطرناک ترین زندان های دنیا قرار گرفت.

 

کیهان نوین: بررسی و حضور فیزیکی محمود صالحی در بازداشتگاه سنندج او را بر آن داشته که میان این زندان با ٢٠ زندان مخوف دیگر جهان به مقایسه بپردازد.

وی در مطلب نوشته در صفحه فیسبوک منتسب به خود متذکر می‌شود که این نکات را برای سازمان‌های حامی حقوق‌ بشر بیان می‌کند.

محمود صالحی ابتدا به معرفی اجمالی ٢٠ زندان مخوف جهان می‌پردازد و از زندان دیاربکر در کُردستان ترکیه، زندان تادمور در سوریه، سابانتا در ونزوئلا، اردوگاه ٢٢ در کره شمالی، زندان ابو غریب در بغداد و … نام می‌برد.

این فعال کارگری درباره زندان سنندج می‌نویسد: زندانی به محض ورود به آن بازداشتگاه از سوی کارکنان آن مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد و همگی کارکنان این بازداشتگاه، باید به نام “حاجی آقا” خطاب شوند.

نبود پزشک، هواخوری و عدم تماس مستقیم زندانیان و تحقیر آنها از دیگر شاخص‌های زندان سنندج می‌باشد که محمود صالحی برای مدت ٣٢ روز بازداشت آن را تجربه کرده است.

در یکی از نکات مطرح شده در این نوشته آمده است: “داشتن کتاب و روزنامه و حتی دفتر و خودکار اکیداً ممنوع است و هیچ‌کسی نمی‌تواند بجز قرآن درخواست کتاب و یا روزنامه کند.

همچنین موضوع اعتراف‌گیری و ابهام در سرنوشت بسیاری از زندانیان، بخش دیگری از مقایسه‌های بازداشتگاه سنندج با ترسناک‌ترین زندان‌های دنیا توسط محمود صالحی می‌باشد.

محمود صالحی در پایان گزارش از بازداشتگاه سنندج، خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و اجتماعی شده است.

وی اواخر شهریورماه اعلام کرد که دستگاه قضایی ایران در شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب سنندج حکم ٩ سال حبس تعزیری از مجموع هفت سال و نیم حبس به اتهام “عضویت در تشکل‌های معارض نظام” و یک سال و نیم حبس تعزیری برای “تبلیغ علیه نظام” صادر کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'