سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

عملیات مشترک سپاه پاسداران با روسیه در سوریه

به نقل از یک منبع آگاه، پس از ورود تجهیزات ارتش روسیه به پایگاه‌هایی در شمال سوریه و آغاز عملیات هوایی در این کشور علیه مخالفان، نیروهای تازه نفس سپاه پاسداران آماده حملات جدید به مخالفان حکومت اسد می‌شوند.

کیهان نوین: سه گردان از نیروهای نخبه یگان صابرین سپاه، به همراه ۱۵۰۰ عضو ویژه حزب الله لبنان طی سه روز گذشته وارد دمشق شده‌اند و منتظر ابلاغ دستور آغاز عملیات هستند.

قرار است اگر این روش جدید یعنی حملات هوایی روس‌ها و سپس حملات زمینی تحت نظر ایران در سوریه راه‌گشا باشد، این سبک جدید از عملیات در عراق هم اجرا شود.

فرماندهی حملات زمینی نیروهای سپاه پاسداران در سوریه را شخصی با نام «سیدمرتضی میریان» برعهده دارد.

بررسی جزئیات عملیات زمینی نیروهای سوری به همراه روسیه در شمال سوریه نشان می‌دهد که اولویت‌های تهران و دمشق با اولویت‌های روس‌ها در سوریه مطابقت دارد؛ زیرا اگر دولت سوریه پس از به دست‌ گرفتن کنترل استان‌ها مرکزی (دمشق، حمص و حماة) و استان‌های ساحلی (لاذقیة و طرطوس) بتواند کنترل شهر حلب را به دست گیرد، نیروهای روسی نیز با تضعیف ائتلاف «جیش الفتح» در شهر ادلب، سعی خواهند کرد که امنیت خط ساحلی را تأمین کنند.

برخی از منابع آگاه میدانی در سوریه می‌گویند که به دست‌گیری کنترل شهر حلب مستلزم حصول دو مسئله است: «مسئله نخست مربوط به امدادرسانی ارتش سوریه درغرب شهر حلب یعنی بازگشایی بزرگراهی است که از شهر «معره النعمان» در حومه ادلب می‌گذرد. مسئله دوم نیز تضعیف جبهه‌های امدادرسانی مخالفان به سوی شهر حلب در ادلب است.

از این رو به نظر می‌رسد که شهر ادلب هدف عملیات زمینی است که بدین منظور نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانانش قصد دارند کنترل آن را به دست گیرند.

کمک‌ها و آمادگی‌های میدانی- لجستیکی برای آغاز بزرگ‌ترین عملیات نظامی در حال انجام است؛ عملیاتی که حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در آن حضور خواهند داشت.

هدف از مرحله نخست این عملیات، بازپس گیری کامل منطقه «سهل الغاب» است که از حومه حماة تا حومه ادلب امتداد دارد. هم‌چنین بازپس گیری کامل شهرهای «جسرالشغور»، «اریحا» و «حومه» این دو شهر، در دستور کار نیروهای سوریه، ایرانی و لبنانی قرار دارد.

جمعه ۲ اکتبر به نقل از «یک مقام عالیرتبه سیاسی» که نامش فاش نشده. گزارش‌هایی را که از رسیدن صدها نظامی جمهوری اسلامی به سوریه به منظور مشارکت در عملیات زمینی علیه مخالفان بشار اسد حکایت می‌کند را «کذب محض» خواند.

روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع لبنانی گزارش داده بود که صدها تن از نیروهای ایرانی در ۱۰ روز اخیر به سوریه رسیدند تا به حمله زمینی بزرگی که دولت سوریه و شبه‌نظامیان حزب‌الله با پشتیبانی هوایی روسیه قصد آغاز آن علیه مواضع مخالفان حکومت اسد دارند، بپیوندند.

یکی از این دو منبع گفته است: «حملات هوایی روسیه به زودی با پیشروی زمینی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش همزمان خواهد شد… احتمال دارد عملیات زمینی آینده بر حومه ادلب و حومه حماه متمرکز شود.»

این منبع افزود: «روسیه حومه ادلب و حومه حماه را بمباران خواهد کرد و نیروهای زمینی سوریه و هم‌پیمانانشان پیشروی خواهند کرد.»

این دو منبع گفتند که هدف از عملیات، باز پس‌گیری مناطقی است که ارتش سوریه آن‌ها را به سود مخالفان مسلح از دست داد.

در واکنش به این گزارش جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به حضور نظامیان ایران در سوریه برای برای انجام عملیات زمینی را تایید کند. او در عین حال تاکید کرد که چنین تحولی یک نمونه مهم و قابل اشاره از تاثیر اقدام نظامی روسیه است که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه خواهد شد.

تا کنون ده‌ها تن از افسران و نظامیان ایرانی در نبردهای سوریه کشته شده‌اند. با این وجود ایران همچنان اصرار دارد که حضور نظامی‌اش در سوریه در حد «مشاوره» است.

ایران همچنین مجموعه‌هایی از شبه‌نظامیان شیعه از عراق و افغانستان را به سوریه فرستاده است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان هم که از سوی ایران حمایت می‌شوند، از اوایل آغاز بحران سوریه در کنار نیروهای دولتی این کشور می‌جنگند.

این تحولات با آغاز حملات هوایی روسیه علیه مخالفان حکومت اسد در سوریه همزمان شده است.

روزنامه روسی «کومرسانت»به نقل از منابع خود در نهاد‌های فرماندهی نظامی نوشته است که روسیه جنگنده‌های خود را با استفاده از حریم هوایی آذربایجان، ایران و عراق به سوریه منتقل کرده است.

روسیه ابتدا اعلام کرده بود که هدفش جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است.

این اقدام انتقاد آمریکا و متحدان غربی‌اش را برانگیخته است. ایالات متحده، روسیه را متهم کرده که هدف حملات آن گروه خلافت اسلامی نیست بلکه نیروهایی هستند که از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، آموزش دیده‌اند و مورد حمایت غرب هستند.

روسیه می‌گوید که علاوه بر گروه داعش لیستی از سایر گروه‌ها را برای انجام حمله هوایی علیه آن‌ها مدنظر دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل گفت که روسیه همانند آمریکا مواضع داعش و النصره را هدف قرار می‌دهد.

از سویی ریاض حداد سفیر نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مسکو می‌گوید که روسیه به این نظام در نابودی «همه گروه‌های شورشی» کمک می‌کند.
نظام اسد برای مخالفان خود پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه، برای توصیف مخالفان خوز از واژه‌هایی همچون «تروریست» و «شورشی» استفاده می‌کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'