سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

منصوب شدن یک کرد اهل سنت به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی

نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس، توجه دولت به مسائل اهل سنت بیشتر شده است. براى اولین بار در ایران دولت حسن روحانی یک سفیر سنى مذهب اهل کردستان را برای ویتنام و کامبوج منصوب کرد. صالح ادیبی رئیس “بنیاد نخبگان استان کردستان” به عنوان اولین سفیر کرد اهل سنت تعیین شده است.

 

0,,16480971_303,00کیهان نوین: عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در این رابطه با اشاره به تحرکات انتخاباتی در استان کردستان می​گوید وعده​هایی که روحانی به اقلیت​های کشور داده “یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن است.”

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، عدم حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در مناصب مهم اداری و نظامی جلب توجه کرده است. به گفته منتقدان، حتی مسلمانان سنی به سمت‌هایی مانند وزیر، معاون وزیر، استاندار، سفیر و رده‌های بالاتر فرماندهی نیروهای مسلح راه نیافته بودند.

این وضعیت به خصوص در مورد استان هایی که اکثریت یا بخش عمده ای از جمعیت را مسلمانان سنی تشکیل می دهند به ویژه جلب توجه می‌کرد.

پیروان دیگر ادیان و مذاهب تا کنون به سمت‌های مهم کشوری و لشکری دست نیافته‌اند.

صالح ادیبی پنجاه و یک سال دارد و دارای درجه دکتری در رشته ادبیات فارسی است و در دانشگاه‌های ایران تدریس کرده است. دو سال پیش، خبرگزاری تسنیم با معرفی آقای ادیبی به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان، متن مصاحبه‌ای با او را درج کرد که در آن گفته بود “کردستان ۱۷۶ نخبه شناسنامه دار دارد.”
عبدالستار دوشوکی از مرکز مطالعات بلوچستان در لندن که تحولات مربوط به اهل سنت کشور را هم دنبال می​کند، می​گوید: «تعامل روحانیان اهل سنت با بخشی از حاکمیت می​تواند درست باشد ولی با مجموعه حاکمیت درست نیست. چونکه اهل سنت همان مشکلات خود را که قبلا داشتند هنوز هم دارند. اگر چه خبر انتصاب صالح ادیبی به عنوان اولین سفیر کرد اهل سنت بعد از ۳۶ سال تبعیض می​تواند سرآغاز خوشایندی برای تعامل بین دولت و اهل سنت ایران باشد.»

به گفته آقای دوشوکی دلیل دیگری که باید با احتیاط و هوشیاری به این انتصاب نگریست این است که انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در راه است و مردم اهل سنت و اقوام ایرانی ممکن است بپرسند چرا باید بر اساس وعده​های انجام نشده به پای صندوق​های رای رفت.
دوشوکی “تعامل خوب حکومت با روحانیان اهل سنت” و نتیجه گیری از آن را نوعی “تعارف اطلاعاتی-امنیتی” توصیف می​کند و می​گوید: «اصولا آنهایی که حتی جذب گروه​های تکفیری مثل جندالله و جیش​العدل می​شوند هم حرف شنوی و یا تاثیرپذیری از علمای اهل سنت در ایران ندارند. در نتیجه تعامل دولت با روحانیان اهل سنت در این باره تاثیر زیادی ندارد. این گروه​ها معمولا سنخیتی با روحانیان اهل سنت که از قدیم مجبور شدند با دولت کنار بیایند هم ندارند. اگرچه برخی از این گروه​ها به دلیل جایگاه مردمی علمایی نظیر مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ناچارند به ظاهر خود را طرفدار و حامی علما قلمداد کنند.»

کارشناس مرکز مطالعات بلوچستان در لندن در ادامه بار دیگر تاکید می​کند که پیروان اهل سنت در ایران هیچ گرایش و یا تمایلی به گروه “دولت اسلامی” نشان نداده​اند. او دراین رابطه ضمن مثال آوردن از گروه​های افراطی در سیستان و بلوچستان می​گوید: «در بلوچستان حتی گروه​هایی چون جیش العدل و جیش النصر و الفرقان گرایشی به داعش ندارند. اینها حتی چند هفته پیش، قبل از اینکه کشته شدن ملا عمر، رهبر طالبان علنی شود در نبرد طالبان و طرفداران داعش در افغانستان، طرف گروه طالبان را گرفتند و با آنها بیعت کرده​اند. یعنی آن ارتباطات قدیمی خود را هنوز با طالبان افغانستان حفظ کرده​اند و هیچ گونه سنخیتی هم با گروه “دولت اسلامی” ندارند زیرا می​دانند که داعش در بین مردم اهل سنت ایران و بخصوص در مناطقی مانند بلوچستان به دلیل عملکرد ضد اسلامی و بغایت ضد انسانی منفور هستند.»
“داعش میان اهل سنت ایران نفوذی ندارد”

عبدالستاردوشوکی در ادامه خاطرنشان می​کند: «ایران به خوبی آگاه هست که گروه به اصطلاح دولت اسلامی بین اهل سنت و تشیع یک گروه به غایت منفوری به حساب می​آید و علمای اهل سنت ایران داعش را وحشی مطلق و ضد اسلامی می​دانند. ولی متاسفانه در ایران برخی از مقامات مذهبی و حکومتی تلاش می​کنند تا به زعم آنها خطر بالقوه اهل سنت ایران را به بستر فکری گروه “دولت اسلامی” و “وهابیت” گره زده تا از این طریق اقتدار امنیتی خود را نشان بدهند. به این معنا که ما از نفوذ داعش در ایران جلوگیری کرده​ایم. به عقیده من این نفوذ هرگز نبوده است و از نظر فکری، مذهبی و فرهنگی زمینه این نفوذ هم وجود ندارد.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'