سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

عکسی از کودک غرق شده سوری که جهان را متاثر کرد

هنگامی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای، چهارشنبه 11 شهریور، مملو شد از تصاویر جنازه کودک سوری که بر روی سواحل بودروم ترکیه پرتاب شده بود، جوان برگزیده سوریه، چیزی جز ملامت تحقیر به خاطر آن‌چه که آن را «آن مرگ نجس» نامید، نیافت.

download (1)کیهان نوین: این عکس، تمام آوارگی سوریه را خلاصه می‌کند؛ سفرهای مرگ و قایق‌های رنج را. عکس، خشم هر بیننده‌ای را بر می‌انگیزد، خشم از جهانی که به نظاره نشسته است، از سازمان‌های ناتوان و از نظامی که هزاران تن از مردمانش را آواره کرده تا داعش و النصره بیایند و ماموریتش را ادامه دهند.

رنج‌های این کودک، مانع از آن نشد تا «جوان برگزیده سوریه» را که عبدالله الحاج نام دارد و باید پیش از هر چیز دیگر سوری باشد، خانواده این کودک را «احمق» توصیف کند؛ خانواده‌ای که چه بسا به همین سرنوشت دچار شده باشند.

این جوان که در شبکه «سوریا دراما» وابسته به نظام سوریه به عنوان مجری برنامه «درام در راه است» کار می‌کند، توصیفی برای جنازه کودک نیافت جز «مردار نجس».

او شاید از ابراز احساسات خود بر روی حساب کاربری رسمی خود در فیس بوک خجالت می‌کشد در حالی که روزنامه‌های بین‌المللی، این عکس را، عنوانی برای رنج‌های پناه‌جویان سوری نامیدند. روزنامه «ایندپبندنت» زیر این عکس نوشت: «اگر عکس این کودک غرق شده موضع اروپا را در برابر مهاجران تغییر ندهد، چه چیزی تغییر خواهد داد؟»

فعالان عکس این کودک را با هشتگ #غرق-طفل (غرق شدن کودک) منتشر کرده‌اند، کودکی با بلوز قرمز و دوپای کوچک که موج‌ دریا آن را نوازش می‌دهد.

پیش از این عبدالله الحاج عکسی در فیس بوک از خود در یک استختر منتشر کرده بود و زیر آن نوشته بود: «ما در سوریه بسیار خوشحالیم.» به نظر می‌رسد سوریه‌ای که در آن زندگی می‌کند، از سوریه‌ای که از آن بوی مرگ روزانه بر می‌خیزد و موشک‌ها و خمپاره‌ها ویرانش می‌کند، متفاوت باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'