سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
رسیدگی مجدد پرونده سهیل عربی در دادگاه

رسیدگی مجدد پرونده سهیل عربی در دادگاه

وکیل سهیل عربی، زندانی که چندی پیش حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور نقض شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت پرونده او مجددا در روز ۱۵ شهریور ماه در شعبه هم عرض (شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران) رسیدگی خواهد شد.

soheil33کیهان نوین: امیر سالار داودی، وکیل سهیل عربی  گفت: «با توجه به استدلالات قوی و محکم قاضی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور که بر اساس آنها حکم اعدام موکلم را نقض کرد امیدوارم قضات شعبه هم عرض نیز روز ۱۵ شهریور ماه استدلالات مندرج در پرونده را در نظر گرفته و رای به اعدام ندهند.»

وکیل سهیل عربی  گفت: «شعبه هم‌ عرض قانونا می تواند رای دیوان عالی کشور را بشکند و مجددا حکم اعدام را صادر کند، اما با توجه به اینکه قاضی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی اسلامی استدلالات بسیار محکمی در نقض حکم اعدام سهیل ارائه کرده، یقین داریم شعبه هم عرض حکم اعدام سهیل را صادر نخواهد کرد.»

پیش از این آقای داودی در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بود نهایت مجازات اتهام سب النبی اعدام است و حداقل آن ۷۴ ضربه شلاق.

سهیل عربی، ۳۱ ساله در آبان ماه ۱۳۹۲ توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) از طریق نوشته هایش در فیسبوک از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد. پس از آن وکلای او درخواست تجدید نظر را به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور فرستادند و خواستار اعمال ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی با توجه به شرایط پرونده و اقاریر خود متهم شدند.

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود. اما مادۀ ۲۶۳ این قانون می گوید اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می شود.

وکیل سهیل عربی پیش از این  گفته بود حکم نقض اعدام موکلش از سوی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی اسلامی در تاریخ ششم تیرماه به او ابلاغ شده است. در حال حاضر حکم در شعبه هم عرض مجددا در تاریخ ۱۵ شهریور ماه بررسی خواهد شد.

سهیل عربی دو پرونده دیگر به دلیل همان نوشته هایش در فیسبوک دارد که حکم های آنها قطعی شده و در حال سپری کردن احکام خود در زندان اوین است. او به اتهام توهین به رییس دانشگاه علامه طباطبایی، آیت الله جنتی و حداد عادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

او همچنین به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبر انقلاب و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'