سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کاهش چشمگير واردات، طبق آمار چهار ماهه اول سال گمرک

کاهش چشمگير واردات، طبق آمار چهار ماهه اول سال گمرک

گمرک ايران در تازه ترين گزارش ماهانه خود که آمارهای چهار ماه اول سال را در بر می گيرد، از کاهش چشمگير واردات کشور خبر داده است، بطوری که هم اکنون صادرات غيرنفتی ايران از واردات کشور پيشی گرفته است.

Economyکیهان نوین:  گزارش ۲۰۱ صفحه ای گمرک که شنبه ۱۰ مردادماه در سايت رسمی آن منتشر شده است، حاکی است که ايران در چهار ماه نخست سال ۱۳ ميليارد و ۸۸۲ ميليون دلار واردات داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته بيش از ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد. صادرات غيرنفتی ايران نيز با بيش از ۱۵ درصد کاهش به ۱۴ ميليارد دلار رسيده است.

علت عمده کاهش واردات کشور، افت واردات محصولات کشاورزی است که طی سالهای گذشته همواره در صدر اقلام وارداتی قرار داشتند و هم هنوز هم جايگاه خود را در ميان ۱۰ کالای عمده وارداتی حفظ کرده اند.

ايران در چهارماه گذشته ۴۳۰ ميليون دلار گندم دامی وارد کرده که تقريبا ۱۰ درصد کاهش داشته و در صدر ليست واردات کشور است. در رديف دوم برنج قرار دارد که واردات آن ۵۸ درصد کاهش يافته و سومين محصول عمده وارداتی کشور کنجاله سويا است که بيش از ۲۶ درصد افت کرده است.

در رديف های بعدی ماشين آلات و قطعات اتومبيل سواری است که واردات آن روی همرفته دو برابر شده است. واردات گندم برای مصارف انسانی نيز بيش از ۷۰ درصد کاهش يافته، اما واردات جو ۸۲ درصد رشد کرده است.

در اين ميان ايران طی چهار ماه اول سال، واردات خودرو را نيز تا نصف کاهش داده و به حدود ۳۵۰ ميليون دلار رسانده، اگرچه صادرات خودرو ايران نيز بيش از ۵۰ درصد افت کرده و به حدود ۹۲ ميليون دلار رسيده است.

اما علت عمده کاهش صادرات کشور، افت ۴۰ درصدی صادرات ميعانات گازی است.

ميعانات گازی نوعی نفت خام گران قيمت است که از چاه های گازی توليد می شود و در بازارهای بين المللی بعنوان «نفت فوق سبک» مشهور است، اما گمرک ايران اين ماده نفتی را در سبد صادرات مواد غيرنفتی قرار می دهد. ميعانات گازی ۲۲ درصد از کل صادرات غيرنفتی ايران را تشکيل داده است.

کاهش ۱۵ درصدی صادرات کشور در حالی است که حسن روحانی رئيس جمهوری ايران در پيام نوروزی خود، يکی از برنامه های دولت برای سال جاری را افزايش صادرات غيرنفتی اعلام کرده بود و بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت تجارت، صنعت و معدن نيز فروردين ماه سال جاری اعلام کرد که «رشد حداقل ۲۰ درصدی در سال ۹۴ برای صادرات غيرنفتی کشور هدف گذاری شده است».

اين در حالی است که به غير از کاهش صادرات ميعانات گازی، محصولات پتروشيمی نيز که يک چهارم کل صادرات غيرنفتی کشور را تشکيل می دهدتقريبا ثابت مانده و صادرات کالاهای ديگر نيز حدود ۷ درصد افت داشته است.

۹۳ درصد مقصد کالاهای صادراتی غيرنفتی ايران به کشورهای آسيايی بوده است و ۷۸ درصد واردات کشور نيز از همين قاره انجام شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'