سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تخریب شهر تاریخی سامن توسط جمهوری اسلامی

تخریب شهر زیرزمینی «سامن» یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های معماری است که فقط دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران می توانند بگویند که این اعمال عمدی نیست و دولت و حکومت از آن خبری ندارند.

سامن یککیهان نوین: بزرگترین شهر دستکند و زیرزمینی ایران نام گرفته است، شهری که تاکنون 60 اسکلت دارای قدمت از آن کشف کرده‌اند. شهر زیرزمینی «سامن» یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های معماری دستکند ایران در شهر سامن ملایر است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد: ویرانی و یا نابودی آثار تاریخی قبل از اسلام ایران و یا آثار تاریخی غیر مذهبی ایران یکی از روش های معمول جمهوری اسلامی است. این حکومت زیر پوشش «عمران و آبادی» از جاده کشیدن گرفته تا کانال های آب و سیم کشی برق و تلفن، آن هم درست در نزدیک و یا در قلب آثار تاریخی کار خودش را انجام داده است. معلوم نیست که سرزمینی با آن وسعت که ما داریم چگونه باید این نوع عملیات درست در میان یا در حریم آثار تاریخی باشد

آخرین خبر این که حالا نوبت شهر باستانی ـ زیرزمینی «سامن»، که به آن بزرگترین شهر دست ساخت ایران می گویند، شده است. شرکت مخابرات با قرار دادن تاسیسات برقی خود در حریم این شهر که از دوره اشکانیان تا کنون باقی مانده است کلنگ ویرانی آن را زده است.

کارشناسان می گویند که «این اقدام نه تنها امکان هرگونه پیشرفت در کاوش‌ها را می‌گیرد، بلکه از آنجایی که همه‌ی تاسیسات مخابراتی مانند سیم‌های تلفن و فیبر نوری از میان این مجموعه خواهد گذشت» هم از ارزش و اعتبار آن خواهد کاست و هم به متروکه شدن آن کمک خواهد کرد.

فقط نادان ها و دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران می توانند بگویند که این اعمال عمدی نیست و دولت و حکومت از آن خبری ندارند. امکان این که چنین عملیاتی بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی که زیر نظر مستقیم دولت اداره می شود وجود ندارد.

گزارش ایسنا: اردیبهشت امسال پنجمین فصل کاوش در شهر زیرزمینی «سامن» آغاز شد، شهری باقی مانده از دوره اشکانیان که از زمان کشف تاکنون 60 اسکت در آن کشف کرده‌اند،‌ اما حالا شرکت مخابرات «سامن» با قرار دادن تاسیسات برقی خود در این منطقه انگار پایش را بر شاهرگ این شهر ارزشمند و تاریخی قرار داده است.

هرچند شهر زیرزمینی «سامن» با مشکلات مختلفی روبه‌روست،‌ اما مهمترین خطر در این شهر باستانی، ‌قرار گرفتن ساختمان اداری مخابرات درست در مرکز این سایت است که به نظر می‌رسد این اقدام نه تنها امکان هرگونه پیشرفت در کاوش‌ها را می‌گیرد، بلکه همه‌ی تاسیسات مخابراتی مانند سیم‌های تلفن و فیبر نوری از زیرِزمین، یعنی درون مجموعه‌ دستکند «سامن» می‌گذرد!

هنوز هیچ‌کس به این قضیه توجه نکرده که سیستم تاسیساتی در این منطقه چه قدر استاندارد است و حفاری‌های مخابرات می‌تواند چه آسیبی به این مجموعه‌ی باستانی وارد کند؟ حتی شنیده می‌شود که مخابرات به درخواست اداره میراث فرهنگی استان در این زمینه پاسخ نداده است.

با این وجود به نظر می‌رسد نگرانی فعالان مدنی و دوستداران میراث فرهنگی استان همدان در این زمینه از مسئولان استانی و شهری بیشتر است، آن‌ها از مخابرات درخواست کرده‌اند تا هرچه زودتر ساختمان را تخلیه کنند تا از آسیب‌های بیشتر به این مجموعه‌ی تاریخی و بی‌نظیر جلوگیری شود.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'