سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
جیسون رضاییان برای سومین مرتبه به دادگاه رفت

جیسون رضاییان برای سومین مرتبه به دادگاه رفت

Jason-Rezaianکیهان نوین: صبح دوشنبه (۲۲ تیر/ ۱۳ ژوئيه) سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان، خبرنگار “واشنگتن پست” در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی شروع شد. این دادگاه همانند دو جلسه پیشین، غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

جلسات پیشین رسیدگی به این پرونده در ۵ و ۱۸ خرداد برگزار شده‌اند. دفتر سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید فاصله زیاد بین دادگاه دوم و سوم ناشی از تراکم پرونده‌های در دست رسیدگی بوده اما هم‌زمانی این جلسه با مذاکرات فشرده هسته‌ای، قابل تامل است.

دفتر سخنگوی قوه قضائیه پیش از این عنوان کرده که اتهامات جیسون رضاییان جاسوسی به نفع دولت متخاصم آمریکا و فعالیت تبلیغی علیه نظام است.

جیسون رضاییان ۳۹ ساله از یکسال پیش تحت بازداشت به سر می‌برد، او که تابعیت دوگانه‌ی ایرانی و آمریکایی دارد، از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار روزنامه‌ی “واشنگتن‌پست” در ایران کار می‌کرد. بازداشت او در اول تیرماه ۱۳۹۳ به همراه همسرش یگانه صالحی که برای روزنامه‌ اماراتی “نشنال”در ایران کار می‌کرد، صورت گرفت. همسر او بعد از چند هفته به قید وثیقه آزاد شد.

رضاییان متهم است به این که اطلاعاتی را به کاخ سفید منتقل کرده است. دولت امریکا چنین اتهامی را پوچ خوانده و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر رضاییان شده است. جیسون رضاییان از ابتدای بازداشت تا ۶ ماه بعد در سلول انفرادی بوده است.

نمایندگان مجلس آمریکا در قطعنامه‌ای که ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) به تصویب رسید، تاکید کرده‌اند که اگر ایران خواستار توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌هاست، باید سه شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کند.

امیر حکمتی، جیسون رضاییان و سعید عابدینی سه تبعه آمریکا هستند که هم اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'