سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کسب رتبه ۱۸۹ ایران در حوادث جاده ای میان ۱۹۰ کشور

کسب رتبه ۱۸۹ ایران در حوادث جاده ای میان ۱۹۰ کشور

[clear]

در میان ۱۹۰ کشور جهان ایران با ایستادن در یک پله بالاتر از سیرالئون رتبه ۱۸۹ را از نظر میزان تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. میزان تلفات سوانح رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

download (1)کیهان نوین: ضعیت حوادث جاده‌ای در ایران موجب شده تا این کشور در زمره کشورهایی قرار بگیرد که بالاترین آمار تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه، وابسته به بیمه مرکزی ایران، از نظر تصادفات ناایمن رانندگی ایران رتبه ۱۸۹ را از میان ۱۹۰ کشور به خود اختصاص داده است.
آخرین رتبه متعلق به کشور سیرالئون در غرب آفریقاست که در جایگاه ۱۹۰ قرار دارد.

بانک جهانی در بررسی‌های خود وضعیت حوادث جاده‌ای در ایران را “بحرانی” اعلام کرده است. آمار نشان می‌‌دهد که میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

بر اساس آمارهای موجود خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیشتر از شماری دیگر از کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به نوشته مهر با اینکه در کشور انگلستان سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، اما تلفات رانندگی در این کشور تا ۳۲ برابر کمتر از ایران است.
تلفات رانندگی: هر ۱۹ دقیقه، یک نفر
سازمان یونیسف در سال ۱۳۹۳ در یک همکاری مشترک با وزارت بهداشت و درمان ایران کمپینی را برای اطلاع‌رسانی در مورد کاهش تصادفات رانندگی در این کشور به راه انداخت.
یونیسف در گزارش خود نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی خوانده و نوشت، هر ساله در ایران حدود ۲۸ هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شده و ۳۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.

به نوشته یونیسف تلفات رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین برآورد خود از تصادفات جاده‌ای میزان ضرر اقتصادی ناشی از این امر را حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور عنوان کرده بود.

بر اساس آمار ایران روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی به واسطه تصادفات رانندگی متحمل می‌شود.

ارقام همچنین حاکی از آن است که در هر ۱۹ دقیقه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی در ایران از دست می‌دهد. به نوشته یونیسف در هر دو دقیقه نیز خبر مصدومیت جدی یا معلولیت دائمی یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای به اعضای خانواده‌اش اطلاع داده می‌شود.

زیرساخت‌های نامناسب، رانندگان بی‌احتیاط
به نوشته خبرگزاری مهر ۵۲ درصد عوامل تأثیرگذار در تصادف‌های رانندگی در سراسر ایران را عوامل انسانی تشکیل می‌دهند. ۳۰ درصد مشکلات جاده‌ای و ۱۳ درصد نقص فنی خودروها در رتبه‌های بعدی عوامل تأثیرگذار در این زمینه قرار دارند.

سرعت غیر مجاز و بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورها از جمله ایران از مهمترین عوامل ایجاد سوانح رانندگی به شمار می‌رود.
کارشناسان اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار مورد تصادف در جاده‌های ایران را به ثبت رساندند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'