سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نگرانی یک مقام ایرانی از تحریم صدور تسلیحات در بخشی از توافق هسته ای

نگرانی یک مقام ایرانی از تحریم صدور تسلیحات در بخشی از توافق هسته ای

با برطرف نشدن برخی موانع مهم بر سر توافق جامع اتمی با جمهوری اسلامی، وزیران امورخارجه شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی همچنان درگیر مذاکرات فشرده در وین هستند. روز دوشنبه دیپلمات های کشورهای گروه ۱+۵ با یکدیگر دیدار کردند. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز با جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در وین دیدار و گفتگو کرد.

images (3)کیهان نوین: اما روز دوشنبه یک مقام ارشد ایرانی در جمع برخی خبرنگاران غربی و تحلیلگران عموما آمریکایی فضای مذاکرات را «خوب و مثبت» توصیف کرد و گفت ما «یک ضرب الاجل قطعی نداریم، می‌دانیم ملاحضاتی از سوی آمریکا در این مورد وجود دارد، اما این به معنای این نیست که همه با ضرب الاجل موافق‌اند.»
روز یکشنبه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با تایید نزدیک بودن به توافق اتمی با جمهوری اسلامی تاکید کرد که هنوز مذاکرات در آن نقطه‌ای که باید باشد نیست و اگر نتوان به «توافق خوبی» رسید، آمریکا گفتگوها را ترک می کند.

به گزارش نیلوفر پورابراهیم، خبرنگار صدای آمریکا در وین، مقام ایرانی در بین خبرنگاران گفت تلاش برای دستیابی به توافق در فرصت باقی مانده معطوف شده است «اما اولویت رسیدن به یک توافق خوب است.»
او گفت «پیشرفت خوبی در همه عرصه ها به دست آمده و تنها چند موضوع باقی مانده که در سطح کارشناسان حل نشده و حال وزرای خارجه باید برای آن تصمیم بگیرند.»
به گفته این مقام «اگر لازم باشد» پس از ۷ ژوئیه – ۱۶ تیر ماه – مذاکرات می تواند ادامه یابد.
او گفت تحریم صدور تسلیحات نباید بخشی از توافق هسته ای باشد.

به گزارش نیلوفر پورابراهیم، تعدادی از خبرنگاران می نویسند که موضوع منع فروش تسلیحات به جمهوری اسلامی، و گنجانده شدن یا نشدن آن در قطعنامه تازه شورای امنیت، در پی توافق از موضوعات مورد بحث وزرا است و روسیه و چین در این زمینه با اروپا و آمریکا هم نظر نیستند.

این مقام ایرانی به خبرنگاران غربی گفت ایران می خواهد که توافق جامع اتمی به دست آید و رابطه ای تازه با شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کند.
این مقام گفت «رابطه خوب ایران با چین و روسیه» به معنای این نیست که تهران می خواهد بین طرف مقابل در مذاکرات شکاف ایجاد کند.
او گفت: «کار بر روی قطعنامه شورای امنیت ادامه دارد و نهایی نشده است. ما باید رابطه ای سازنده با همه اعضای گروه ۱+۵ به منظور موفقیت در این عرصه داشته باشیم.»
وی همچنین در مورد بازگشت خودکار تحریم‌ها گفت این امر «تنها مربوط به طرف مقابل و تحریم ها نیست» و ایران نیز باید مکانیزمی برای بازگرداندن اقداماتش در صورت تخطی طرف مقابل از توافق داشته باشد.

چین: ایران و آمریکا زودتر تصمیم نهایی را بگیرند

در همین حال، وانگ یی، وزیر امورخارجه چین گفت «پیشرفت تازه ای در مذاکرات در روزهای گذشته به دست آمده است و هنوز موضوعات متعددی باقی مانده است. ما معتقدیم که راه حل های قابل قبولی برای حل موضوعات باقی مانده می تواند به دست آید. در نتیجه توافق جامع قابل دسترسی است.»

او با بیان اینکه چین آماده ایفای نقش برای دستیابی به توافق نهایی اتمی است، گفت آنچه مهم است، «امروز و فردا همه طرف ها خصوصا ایران و آمریکا باید تصمیم های نهایی را هر چه زودتر اتخاذ کنند.»

جواد ظریف پیشتر گفته بود هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است و اختلافاتی باقی مانده که دوطرف سعی می کنند آنها را برطرف کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'