سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

دُر فشانی های جدید جناب سلحشور: همه سینمای ما دروغ است…!

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین و تجلیل از فرج‌الله سلحشور، شب گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

lqu70otd97oqvnzsdd2کیهان نوین: سلحشور در سخنانی با اشاره به اینکه علاقه حقیقی او پرداختن به قصه‌های واقعی است، گفت: روزی دوستی از من درباره تفاوت قصه‌های واقعی و ساختگی می‌پرسید. به او گفتم تفاوت این قصه‌ها به اندازه تفاوت میان خدا و انسان است. ما عادت کرده‌ایم حرف‌هایی با نام خلاقیت و به اسم قصه از ذهن ما تراوش کند؛ در حالی که قصه واقعی را خدا می‌نویسد.

وی ادامه داد: اگر قبول کنیم که یک برگ هم بدون اراده خداوند بر زمین نمی‌افتد، باید بپذیریم که حوادث نیز بدون قدرت و اراده او رخ نمی‌دهد، پس به طور یقین قصه‌های روایت شده برای ما و شما باید برای عبرت اهل خرد باشد. این حرف من نیست، کلام خداوند است.

وی افزود: الان و در وضعیت مناسب سر تا پای قصه‌های ما و آنچه که در سینمای ما روایت می‌شود، دروغ است. با نام خلاقیت و سازندگی به نویسنده می‌گوییم که اگر از خودت داستانی نوشتی، خلاقی. اما اگر حقیقت را به شکلی رو راست ارائه کنی، دیگر خلاق نیستی؛ در حالی که خداوند در قرآن کریم عنوان می‌کند که برای شما قصه می‌گوییم که هدایت بشوید و درهای رحمت به روی شما باز شود. حالا سئوال من این است که شما قضاوت کنید که چقدر در سینما و تلویزیون ما، درهای رحمت به روی مخاطبان باز می‌شود و در آن چقدر ما به سوی نور و هدایت خوانده می‌شویم.

این کارگردان سینما ادامه داد: در حوزه سینما می‌گویند به سراغ قصه‌های واقعی بروید اما به سبک غرب. مثل اینکه سینما یعنی آنچه که از غرب آمده و غیر از آن یعنی مبارزه با آن. در آیه آخر سوره یوسف خداوند می‌فرماید: «قصه باید واقعی و عبرت‌آموز باشد». قصه باید به مردم درس دینداری بدهد. ما در کشورمان مقوله‌ای به نام بانک داریم که می‌دانیم از کجا آمده و در حال وارد کردن چه لطماتی به انقلاب است. به باور من سینما و حرکت نمایشی آن در حال حاضر اگر ضررش بیشتر از بانک نباشد، کمتر از آن نیست.

وی همچنین گفت: آرزوی من ایجاد سینمای اسلامی است؛ یعنی همان چیزی که در آیه پایانی سوره یوسف درباره‌اش گفتم. همه ما معتقدیم که قصه‌های واقعی مذهبی، سادگی و لطافت خاص خودشان را دارند و می‌توانند برای همه ما درس عبرت باشند. با آن قصه‌ها می‌توانیم بدون اینکه از کسی اسم ببریم، افشاگری کنیم. اما شما الان را ببینید، همین الان چه کسانی را در سینما برای مردم الگو می‌کنند؟ کسانی که نه ظاهر و نه واقع‌شان نشانی از خدا و پیغمبر  را ندارد. سینماگری که به راحتی به همه مسئولان اهانت می‌کند و می‌گوید فیلمم را اکران می‌کنم و مردی هم نمی‌بینم که جلوی اکران آن را بگیرد. این در حالی است که فیلم او درباره فتنه است و در این مملکت هم هیچ کس به او نمی‌گوید که خانم حرف حساب تو چیست؟ وقتی امام خامنه‌ای علیه فتنه موضع دارد، چطور این خانم می‌تواند برای آن فیلم بسازد و به هیچ‌کس هم محل نگذارد؟

سلحشور همچنین فیلم و سریال‌سازی را وسیله تبلیغاتی دانست که از آن غافل شده‌ایم و تصریح کرد: مسئولان ما به این باور رسیده‌اند که فیلم و سریال‌های غربی وحی مُنزل است، اما من آرزو دارم که در جریان فیلم و سریال‌سازی اسلامی، اثری مانند حضرت موسی (ع) را بسازم. از آقای مومنی، ریاست حوزه هنری هم می‌خواهم بچه‌های سینماگری که به دنبال سینمای اسلامی رفته‌اند را در اینجا جمع کند، حرف‌هایشان را بشنود و به فعالیت آنها کمک کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'