سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خریداری شدن تقاضای ویزای سفارت آلمان در تهران

خریداری شدن تقاضای ویزای سفارت آلمان در تهران

ایرانی‌های متقاضی ویزای آلمان باید مدتی طولانی برای مصاحبه حضوری منتظر بمانند. راه دیگری هم هست: وقت مصاحبه را می‌توان در بازار سیاه و از طریق بیمه‌های مسافرتی خرید. وزارت خارجه آلمان در حال رسیدگی به این مشکل است.

images (3)کیهان نوین: پناهنده‌ای سیاسی در آلمان به نام “حسین.ک” دو فرزند هشت ساله و پنج ساله دارد که تاکنون پدربزرگ خود را ندیده‌اند. خانواده حسین به دلایل امنیتی نمی‌توانند به ایران بروند. برای همین آنها در تلاشند تا پدر بزرگ راهی سفر به آلمان شود. گرفتن ویزا از سفارت آلمان اما کار دشواری است و برای دریافت آن باید پیه انتظار طولانی را به تن مالید.

عجالتا برای فرم درخواست ویزا باید از طریق سایت سفارتخانه به صورت اینترنتی تقاضا داد. اما متقاضی در مراجعه به سایت، عموما با این جمله روبرو می‌شود: «متاسفانه در حال حاضر هیچ وقتی خالی نیست. قرارهای جدید در فواصل منظم اعلام خواهند شد.» این اما تنها نیمی از واقعیت است.

نام “حسین. ک” مستعار است. وبسایت “اشپیگل آنلاین” با مقدمه فوق، گزارشی در باره فروش قرار مصاحبه با سفارت آلمان در تهران تهیه کرده که مبتنی بر نظر چند شاهد است. حسین به خبرنگار اشپیگل آنلاین میگوید: «از دو ماه قبل در تلاش گرفتن وقت هستم و هر روز به سایت سفارت می‌روم اما همیشه همین عبارت ظاهر می‌شود.»

آیا این تنها تصادف یا بدشانسی است؟ کسان دیگری هم به اشپیگل آنلاین گفته‌اند که بستگان‌شان برای گرفتن وقت از سفارت آلمان چنین مشکلی داشته‌اند. یک ایرانی ـ آلمانی ۴۹ ساله می‌گوید: «مادرش از ۲۳ سال قبل تا کنون هر تابستان به آلمان آمده و امسال برای اولین بار پشت صف ویزا مانده است.»
هفته‌ها انتظار
“جامعه ایرانیان در آلمان” در برلین با ۱۳۰ عضو نیز همین شکایت را دارد. احسان جعفری، عضو هیات مدیره این تشکل می‌گوید اکثر کسانی که ویزا گرفته‌اند، مشکلات دریافت آن را تایید می‌کنند و “کسانی هستد که ماه‌ها منتظر مانده‌اند”.

وزارت خارجه آلمان دلیل این امر را “تقاضای بالای ویزا در فصولی معین” می‌داند. مسئولان این وزارت‌خانه در پاسخ به سوال اشپیگل آنلاین، به ایام تعطیلی مدارس و یا مناسبت ماه رمضان اشاره می‌کنند که زمان مطلوب سفر برای ایرانی‌هاست. همچنین گفته شده که به دلیل مذاکرات اتمی، عجالتا بسیاری از صاحب‌کاران و سرمایه‌داران ایرانی به آلمان می‌آیند.
سفارت آلمان در تهران در سایت خود، به این موضوع اشاره کرده که انتظار برای ویزا می‌تواند به طول بیانجامد. البته گلایه‌مندان می‌گویند از یک سال قبل تاکنون، هیچ امکان تماس مستقیم با سفارت آلمان فراهم نیست. زمان انتظار رسمی را سفارت ۱۷ روز اعلام کرده و گفته که بررسی مشخصات متقاضی طبق مقررات اتحادیه اروپا نیز حداکثر دو هفته طول می‌کشد. اما چرا باز هم انتظارها طولانی می‌شود؟
اشپیگل آنلاین می‌نویسد پاسخ را احتمالا باید در خیابان‌های تهران یافت. بسیاری از ایرانی‌های مقیم آلمان به این وبسایت گفته‌اند که بازاریاب‌ها و نمایندگان بیمه‌ها در خیابان به متقاضیان سفر، وقت سفارت می‌فروشند! شکل داد و ستد هم به این قرار است که هر کس قرارداد بیمه سفر به خارج ببندد، وقت مصاحبه برای ویزا هم دریافت می‌کند.

یکی از شاهدان به اشپیگل آنلاین گفته است: «مادر همسر من ۷۰هزار تومان (۲۱ یورو و ۷۵ سنت) برای یک وقت مصاحبه پرداخت کرده است. این البته پول زیادی نیست اما اگر چنین کاری برای وقت سفارت آلمان در لبنان یا چین صورت بگیرد، جنجال بزرگی به راه می‌افتد.»
سرگرم رسیدگی
سفارت آلمان در تهران نسبت به فروش قرار مصاحبه هشدار داده و در نظر دارد مشکلات فنی موجود را رفع کند. مثلا قرار شده در آینده نزدیک، کسانی که به سایت رجوع می‌کنند، یک کد ویژه برای رزرو وقت بگیرند. بر این اساس، اگر متقاضی در زمان تعیین شده یک کپی از گذرنامه خودش را نفرستاد، کد مربوطه باطل خواهد شد. اما این تدبیر هم احتمالا عملی نخواهد بود زیرا در وبسایت سفارت، هیچ قراری در روزهای مختلف خالی نیست. قرارهایی که قبلا ثبت شده‌اند، دیگر نمی‌توانند به شخص دیگری انتقال پیدا کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'