سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته ای غرب با جمهوری اسلامی

یک مقام مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، از احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی تا بعد از سه شنبه 16 تیر ماه خبر داد.

download (1)کیهان نوین: این مقام مسئول آمریکایی شامگاه جمعه 12 تیرماه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا در صورت نزدیک بودن توافق، ممکن است ایران و قدرت های جهانی مذاکرات را باز هم تمدید کنند؟ گفت: «اگر سوال این است که آیا احتمال دارد ضرب الاجل هفتم ژوئیه باز تمدید شود؟ به طور حتم این احتمال وجود دارد. اما ما می خواهیم هرچه سریعتر به دستاوردی برسیم.»

از پاییز 2013 و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، دور تازه ای از مذاکرات را با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور آغاز کرد؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.

ایالات متحده و برخی از همپیمانانش این شک را دارند که ایران از برنامه اتمی خود برای دست یابی به اسلحه اتمی استفاده می کند. تهران اما اصرار دارد که برنامه اتمی اش صلح آمیز است.

پس از توافق موقت نوامبر 2013 در ژنو و توافق اولیه آوریل 2015 در لوزان، دو طرف ضرب الاجلی تا 30 ژوئن به منظور دست یابی به توافق جامع در وین را تعیین کردند. این ضرب الاجل تا یک هفته تمدید شده است و قرار است مذاکرات تا 7 ژوئیه ادامه داشته باشد.

در صورت دست یابی دو طرف به توافق، ایران بخشی از فعالیت های اتمی خود را به حال تعلیق در خواهد آورد تا بدین ترتیب تحریم های اعمال شده علیه این کشور به خاطر برنامه اتمی‌اش، لغو شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کوتاهی داشتند.

پس از این دیدار ظریف به خبرنگاران گرفت: «در مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است اما همچنان موضوعات سختی وجود دارد.»

او افزود: «هرچند موضوعات سختی باقیمانده است اما فکر می کنم با یک اراده سیاسی می توانیم به توافق برسیم.»

وی خاطرنشان کرد: «ما همه بسیار سخت کوش هستیم و سعی می کنیم کار را به جلو ببریم. دو طرف هدفمند کار را دنبال می کنند.»

جان کری هم به دیدار کوتاه خود با ظریف اشاره کرد و گفت: «امروز دیدار کوتاهی داشتیم و با هم صحبت کردیم؛ دلیل این دیدارها این است که هیات های دو طرف در طول روز بسیار سخت و فشرده کار کردند تا به پیشرفت مذاکرات سرعت بخشند.»

وی ادامه داد: «باید عادلانه گفت که هر دو طرف بسیار سختکوش هستند و هدفمند کار را دنبال می کنند؛ آنها با یک نیت خوب تلاش دارند تا پیشرفت حاصل شود.»
کری خاطرنشان کرد: «هرچند در حال پیشرفت هستیم اما کار بسیار زیادی در پیش داریم و همچنان با موضوعات سختی مواجه ایم.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «به صورت صادقانه کوشش های خود را به پیش می بریم؛ امشب و فردا شب کار می کنیم.»

پس از آن محمد جواد ظریف در پیامی ویدیویی گفت که هیچ وقت ایران و گروه 1+5 تا این اندازه به توافق اتمی نزدیک نبودند.

کری گفت: «ما به دنبال این هستیم که ببینیم می توانیم به یک جمع بندی برسیم.»

در همین حال سرگئی ریباکوف رئیس تیم مذاکره کننده روسی گفت که بیش از 90درصد از متن توافقنامه، تکمیل شده است. وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز ابراز اطمینان کرد که همه طرف ها به توافق قابل قبولی خواهند رسید.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'