سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

کاهش ۱۱ درصدی بارش باران در ایران

به‌گفته رئیس سازمان محیط زیست ایران، بارندگی‌ها در کشور نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.

downloadکیهان نوین: معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، در این زمینه اظهار داشت «این آمار نشان می‌دهد وارد یک مرحله سخت شده‌ایم و متأسفانه سوء مدیریت‌ها در دوره‌های گذشته در این زمینه تأثیرگذار بوده و شاهد بی‌توجهی به محیط زیست بوده‌ایم.»

تغییرات آب و هوا و صنعتی شدن سبب شده است که گازهای گلخانه‌ای تولید شده و دمای زمین افزایش یابد. معصومه ابتکار در این باره با بیان این‌که «در حال حاضر در ایران ۱.۵ درجه افزایش دما را تجربه می‌کنیم» گفت: «با توجه به افزایش دمای زمین و بالا آمدن سطح آب، جزایر در حال ناپدید شدن است.»

در فروردین سال ۱۳۹۴ نیز بارندگی کم و برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، میزان آب ورودی به سدهای تأمین‌کننده آب آشامیدنی تهران را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حجم آب موجود در مخزن سد‌های تهران در پایان اسفندماه ۹۳ به ۳۵۱ میلیون مترمکعب رسید. این در حالی است که این حجم در زمان مشابه سال پیش از آن، ۴۰۴ میلیون متر‌مکعب ثبت شده بود.

این درحالی است که به گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در آغاز سال جدید آب رودخانه‌ها به دلیل نباریدن باران کافی و عدم بارش برف‌ سنگین در فصل زمستان و همچنین به دلیل استفاده نابه‌جا از منابع آب زیرزمینی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به‌گفته وزیر نیرو «میزان بارش‌ها نیز در هر نوبت کمتر شده و به حداکثر ۱۰ میلی‌متر رسیده که به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و چاه‌های آب بخش زیادی از آن در این محیط‌ها جذب می‌شود و روان‌آب‌ها را کاهش می‌دهد.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'