سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عشق دختر خانم به گربه خانگی در افغانستان

عشق دختر خانم به گربه خانگی در افغانستان

نفیسه نام گربه فامیل غزل است که او گربه دو ساله‌ عشوه‌گری است که رفیق روزهای خوب و بد غزل بوده است.

150512112513_afghan_pets_624x351_bbcکیهان نوین: غزل پزشک است و از کودکی با حیوانات خانگی بزرگ شده، نفیسه نسل سوم گربه‌هایی است که در دامن خانواده غزل پرورش یافته‌اند. نفیسه دو سال پیش به دنیا آمد و غزل نام گربه‌‌اش را خودش گذاشت.

جنگ در افغانستان بسیاری از لایه‌های زندگی را پوشانده، درگیری ذهنی مردم با رویدادهای سیاسی و خشونتی که در این کشور اتفاق می‌‎افتد سبب شده خیلی از حاشیه‌های زندگی از نظر دور بماند. یکی هم فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی است، موجوداتی که مدت‌ها یار و هم‌خانه برخی از افغان ها بوده‌اند.

اما در سال‌های اخیر که اقتصاد و زندگی مردم رو به متحول شدن نهاده، این فرهنگ آهسته آهسته جان گرفته است.

 دکتر غزل شریفی می‌گوید از هنگامی که دست چپ و راستش را شناخت با حیوانات خانگی سر و کار داشت. او حالا در محله مرفه کابل زندگی می‌کند و تا چند هفته دیگر نخستین نوازد خودش به دنیا خواهد آمد.

غزل: “مردم به این باور بودند که نفیسه پشکک/بچه‌گربه ما به نوزاد ضرر دارد، ولی من خودم تحقیق کردم و علمی ثابت شده که [ضرری ندارد] بسیار علاقه دارم بچه‌ام که به دنیا آمد با حیوانات خانگی آشنا و بزرگ شود و مهربانی با حیوانات را از همان کودکی یاد بگیرد.”

نگهداری حیوانات خانگی حتی برای شهرنشین‌هایی مثل غزل دشوار است. او باید با عرف و رسمی که در جامعه حاکم است کنار بیاید. غزل می‌گوید: “جامعه‌ای داریم که در آن بسیاری فکر می‌کنند نگهداری حیوان در داخل خانه یک مساله ضد اسلامی است.”

برای دکتر غزل اما اهدافی که دارد مهم است، چون بسیاری از دوستان و همسایه‌ها و نزدیکانش “واکنش بد نشان می‌دهند و فکر می‌کنند حیوانات کثیف اند و مرض دارند”، غزل می‌گوید باید به مردم بفهماند که حیوانات خانگی نه تنها ضرر ندارد که به بهبود روحیه و احساسات انسان هم کمک می‌کند.

غزل می‌گوید داشتن حیوان خانگی برایش احساس خوبی می‌دهد: “گربه موجودی است که صاحبش را دوست دارد و محبت زیادی می‌دهد، در هر حالتی که باشم، خصوصا از کار که بر می گردم و خسته می‌باشم. برای من که دوست شخصی هم ندارم، گذارندن وقت با نفیسه لذت بخش است.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'