سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

شرط جدید روسیه برای تحویل اس٣٠٠ به جمهوری اسلامی

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه 6 خرداد، اظهار داشت زمان تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به جمهوری اسلامی، به حل مسئله شکایت تهران از مسکو بستگی دارد.

imagesکیهان نوین: ریابکوف که با شبکه خبری «روسیا ۲۴» صحبت می‌کرد، گفت: «در حال کار مجدد برای روی قرارداد هستیم. این قرارداد سال ۲۰۰۷ بسته شده است. از آن زمان، تحولات زیادی رخ داده و مسئله بسیار پیچیده و سیاسی شده است.»

یپلمات ارشد روسیه با اشاره به شکایت جمهوری اسلامی از مسکو به واسطه خودداری از تحویل سامانه‌ها، گفت: «آن مسئله باید به نحوی حل شود. اگر از من بپرسید که مرحله اجرایی توافق چه زمان خواهد بود، می‌توانم به شما بگویم به محض آنکه این موضوعات حل شد.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به جمهوری اسلامی را لغو کرد.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با جمهوری اسلامی امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ ۳۰۰ را به این کشور تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به جمهوری اسلامی خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی به دنبال فسخ قرارداد تحویل ۵ سامانه موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل ۴ میلیارد دلار شده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'