سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم

خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم

دولت آمريکا روز جمعه رسما کوبا را از فهرست حکومت‌های حامی تروريسم خارج  کرد. اين اقدام در مسير احيا و بهبود روابط دو کشور تاثير مهمی خواهد داشت ولی روی تحريم‌های اقتصادی آمريکا عليه کوبا تاثير چندانی ندارد.

images (54)کیهان نوین: باراک اوباما روز ۱۴ آوريل اعلام کرد حکومت کوبا را از اين فهرست حذف کرده است. اما روند ۴۵ روزه بررسی و تاييد اين تصميم توسط کنگره آمريکا روز جمعه هشتم خرداد به پايان رسيد و اين تصميم رسمی شد.

دستور باراک اوباما برای بازبينی وضعيت حکومت کوبا در اين فهرست روز ۱۷ دسامبر و درست همزمان با تصميم رهبران آمريکا و کوبا برای احيا روابط ديپلمايتک دو کشور صادر شد. از همان زمان اعلام شد که اين دو دشمن قديمی و رقبای سرسخت دوران جنگ سرد به سمت عادی سازی روابط خود در عرصه‌های مختلف حرکت خواهند کرد.

حذف کوبا از فهرست حکومت‌های حامی تروريسم بيشتر جنبه نمادين دارد تا تاثيرات عملی و به اين ترتيب کوبا می‌تواند از آمريکا کمک‌های اقتصادی دريافت کند و ممنوعيت فروش تسليحات و يا تجهيزاتی که استفاده دو گانه نظامی و غيرنظامی دارند لغو خواهد شد.

اما نکته در اين است که دقيقا همين ممنوعيت‌ها براساس قوانين و تصميمات ديگر حکومت آمريکا يعنی تحريم‌های اقتصادی سختگيرانه آمريکا عليه کوبا که از اوايل دهه شصت ميلادی به اجرا گذاشته شده‌اند، برجای خود باقی خواهند ماند.

يک مقام آمريکايی به شرط برملا نشدن نامش به خبرگزاری رويترز گفت: «حذف کوبا از اين فهرست يک گام مهم است ولی در عرصه عملی بخش اعظم محدوديت‌های مربوط به صادرات و يا دادن کمک اقتصادی به آن کشور بر اساس تحريم‌های همه جانبه عليه کوبا به قوت خود باقی خواهند ماند».

حکومت کوبا همواره بودن اين کشور در فهرست حاميان تروريسم را يک مانع جدی بر سر راه عادی سازی روابط و گشايش سفارتخانه دو کشور می‌دانست.

دو کشور از دسامبر سال ۲۰۱۴ چهار دور گفت‌وگو در سطح ارشد انجام داده و به توافقی برای گشايش سفارتخانه خود در پايتخت کشور مقابل نزديک شده‌اند. وزارت خارجه آمريکا بايد ۱۵ روز قبل از گشايش رسمی سفارت در واشینگتن اين موضوع را به کنگره اطلاع دهد.

آمريکا در سال ۱۹۸۲ و به بهانه حمايت دولت کوبا از جنبش های چريکی چپگرا در آمريکای لاتين اين کشور را در فهرست حاميان تروريسم قرار داد. پس از سقوط اتحاد شوروی بزرگترين حامی و شريک تجاری کوبا در سال ۱۹۹۱ عملا حمايت‌های هاوانا از اين گروه‌های چريکی پايان يافت. اما کوبا کماکان در اين فهرست باقی ماند که باعث شد معاملات بانکی و تجاری با آن کشور به شدت دشوار و حتی غيرممکن شود.

در حال حاضر فقط سه کشور ايران، سوريه و سودان در اين فهرست باقی مانده‌اند.

تصميم رهبران آمريکا و کوبا در ماه دسامبر ۲۰۱۴ برای عادی سازی روابط دو کشور به دهه‌ها تخاصم که از سال ۱۹۵۹ و پيروزی انقلاب کوبا آغاز شده بود پايان داد.

انقلاب نيروهای چپگرا و انقلابی به رهبری فيدل و رائول کاسترو، رژيم ديکتاتوری باتيستا را که وابسته به آمريکا بود سرنگون کرد. به فاصله کوتاهی پس از مصادره اموال و مستغلات آمريکایی‌ها و شکوفايی روابط هاوانا با مسکو مناسبات بين کوبا و آمريکا به شدت تيره شد و به يک خصومت تاريخی انجاميد.

باراک اوباما رييس جمهوری دمکرات آمريکا از کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان خواسته است که تحريم‌های اقتصادی ۵۳ ساله عليه کوبا را لغو کنند. ولی جمهوریخواهان تاکنون با تغيير اين سياست که يکی از ستون‌های اصلی سياست خارجی ۹ رييس جمهوری سابق آمريکا بوده مخالفت کرده است.

در عين حال کنگره آمريکا در حال بازبينی قوانين مربوط به منع مسافرت به کوباست.

دولت اوباما برخی از محدوديت‌های مربوط به سفر شهروندان آمريکايی به کوبا را تسهيل کرده ولی هنوز هم سفر جهانگردان آمريکايی به کوبا ممنوع است.

دو مانع مهم بر سر راه عادی سازی کامل روابط دو کشور، تحريم‌های اقتصادی همه جانبه و پايگاه نيروی دريايی آمريکا در گوانتانامو است که دولت آمريکا آن را از سال ۱۹۰۳ اجاره کرده است. دولت کوبا می‌خواهد که اين اراضی به وسعت ۱۱۶ کيلومتر مربع، به اين کشور بازگردانده شود.

رائول کاسترو ۸۳ ساله در سال ۲۰۰۸ و پس از وخامت وضع جسمانی و کناره گيری برادرش فيدل که اکنون ۸۸ ساله است، رياست جمهوری کوبا را به دست گرفت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'