سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گزارش آژانس انرژی اتمی از به بن بست رسیدن مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی

همزمان با تشدید تلاش های بین المللی برای دستیابی به توافق هسته ای با جمهوری اسلامی، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه 8 خرداد گزارش داد که یکی از عناصر کلیدی، یعنی ارزیابی این سازمان درباره ادعاهای مربوط به فعالیت جمهوری اسلامی در زمینه تسلیحات هسته ای، اساسا به بن بست رسیده است.

downloadکیهان نوین: آژانس روی 12 فعالیت ادعا شده تمرکز دارد که به تلاش های جمهوری اسلامی برای ساخت بمب هسته ای اشاره می کند، از قبیل این اتهام که تهران روی ساخت خرج هسته ای برای موشک های خود فعالیت کرده است.

گزارش محرمانه آژانس که روز جمعه منتشر شد و این خبرگزاری به نسخه ای از آن دست یافت نشان می دهد که جمهوری اسلامی هنوز از تحقیقات آژانس در این زمینه جلوگیری می کند.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی از ماه اوت هنوز اقدامات جدید و عملی برای پیشبرد روند تحقیقات پیشنهاد نداده است.

آژانس به دنبال مصاحبه با مقاماتی است که مظنون به دست داشتن در برنامه تحقیقات و توسعه سلاح اتمی در ایران هستند. این سازمان همچنین به دنبال بازدید از سایت هایی است که برای این قبیل فعالیت ها به کار گرفته شده است. ولی در شرایطی که جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی در حال نزدیک شدن به پایان ماه ژوئن به عنوان ضرب الاجل تعیین شده هستند، مقامات در تهران تاکید می کنند که اجازه چنین مصاحبه ها یا بازرسی هایی را نخواهند داد.

در این گزارش که برای شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد آمده است: آژانس درباره وجود احتمالی فعالیت های هسته ای اعلام نشده مرتبط با سازمان های نظامی از قبیل فعالیت های مربوط به ساخت خرج هسته ای برای موشک ها، همچنان نگران است.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ملزم است که به صورت کامل با آژانس درباره همه مسائل باقیمانده به ویژه آنهایی که باعث ایجاد نگرانی درباره جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای آنها شده است همکاری کند و از جمله، امکان دسترسی بدون تاخیر به همه سایت ها، تجهیزات، افراد و اسناد مورد نظر آژانس را فراهم نماید.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'