سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دیده بان رسانه‌ها: افزایش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان نگران کننده است

دیده بان رسانه‌ها: افزایش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان نگران کننده است

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان “نی” در روز جهانی آزادی مطبوعات در کابل اعلام کرد که خشونت در برابر خبرنگاران از ماه می سال گذشته میلادی تا کنون 29 مورد افزایش یافته است.
img_2053کیهان نوین: بر اساس آمار ارائه شده از سوی این نهاد، از سوم می سال 2014 میلادی تا کنون، 105 مورد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته است در حالی‌که این رقم در سال گذشته به 76 مورد خشونت می رسید.

نهاد نی از سوم ماه می یا “روز جهانی آزادی مطبوعات ” در مراسمی در کابل تجلیل کرد. در این مراسم رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان، شماری از سخنگویان حکومت، نماینده سازمان یونسکو و خبرنگاران کشور شرکت داشتند.

در همین حال “نی” نتایج یک سروی انجام شده از سوی این نهاد در پیوند به خشونت در برابر خبرنگاران را نیز منتشر کرد.

این سروی به شکل پرسشنامه در مرکز و ولایات به خبرنگاران داده شده و آنان نظریات خود را در آن درج کرده‌اند.

بر اساس این سروی، حدود 74.8 درصد از خبرنگاران گفته‌ که خشونت در یک سال گذشته افزایش یافته و 29 درصد دیگر نیز با خشونت‌های فیزیکی روبرو شده‌اند.

هم‌چنان 7.5 درصد از خبرنگاران با خشونت‌های روانی و تهدید و 4.9 درصد دیگر با خشونت فیزیکی مواجه شده اند.

از سویی هم ویدا ساغری، خبرنگار و فعال زنان رقم اعلام شده خشونت جنسیتی در برابر خبرنگاران زن را دور از واقعیت خواند و گفت: “رسانه‌های افغانستان مردانه است، چون از هر 10 خبرنگار فقط یکی آن زن است.”

بانو ساغری از شرایط استخدام زنان در رسانه ها به شدت انتقاد کرد و گفت که خبرنگاران زن در مناطق مختلف مورد خشونت و تحقیر قرار می‌گیرند.

سروی تازه همچنان نشان می دهد که 47.8 درصد از خبرنگاران از سوی مسئولان حکومت به خصوص نیروهای امنیتی مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله کشور در این مراسم گفت که پولیس به اصل آزادی بیان متعهد است. او تاکید کرد که گزارش تازه نی را به گونه دقیق مطالعه می‌کند تا وزارت داخله در این مورد اقدام کند.

در یک سال گذشته چهار خبرنگار از جمله عاقل وقار، خبرنگار محلی در ولایت ننگرهار، زیبر حاتمی تصویر بردار شبکه تلویزیونی خصوصی، پلوشه توخی خبرنگار در شمال کشور و خالد آگاه خبرنگار یک رادیوی محلی در شمال کشور کشته شدند.

عدم رسیدگی به شکایات خبرنگاران و فرهنگ معافیت از مجازات از عوامل افزایش خشونت در برابر خبرنگاران گفته شده است.

الیاس علمی، مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان در مراسم امروز گفت که 43 درصد خشونت علیه خبرنگاران، از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته و از این که به گفته او، فرهنگ معافیت از مجازات در کشور حاکم شده انتقاد کرد.

در همین حال در تازه‌ترین رده بندی دیدبان بررسی وضعیت دموکراسی و آزادی بیان در جهان موسوم به “خانه آزادی”  افغانستان با یک پله سقوط در جایگاه ۶۷ ام قرار دارد.

به گفته توحیدی، کمیسیون نظارت حق دسترسی به اطلاعات تاکنون ایجاد نشده است از همین رو، خبرنگاران برای تهیه گزارش‌های تحقیقی کماکان با مشکلات روبرو هستند.

صدیق الله توحیدی، رییس نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان ” نی” می‌گوید، با وجود این که قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور توشیح و در جریده رسمی دولت نیز نشر شده، اما تا کنون اقدامات برای عملی کردن این قانون صورت نگرفته است.

آقای توحیدی از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست تا زمینه عملی شدن این قانون را فراهم کند و به گفته او، این قانون نیاز به تعدیل نیز دارد.

به گفته توحیدی، کمیسیون نظارت حق دسترسی به اطلاعات تاکنون ایجاد نشده است از همین رو، خبرنگاران برای تهیه گزارش‌های تحقیقی کماکان با مشکلات روبرو هستند.

در همین حال عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفت که خبرنگاران مانند سربازان همواره در سنگر خبر رسانی در صف اول قرار دارند.

آقای مبارز از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که بیمه خبرنگاران (شامل بیمه صحی و انواع بیمه) را در چارچوب قانون گنجانیده و آن را عملی سازد.

از سویی هم صدیق الله توحیدی گفت که خبرنگاران در تهیه گزارش‌های انتخاباتی با مشکلاتی روبرو بوده از همین رو او پیشنهادهای به کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرده است.

توحیدی تاکید کرد که تلاش دارد زمانی که کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی به کار آغاز کرد، این اصلاحات را وارد متن قانون تشکیل و صلاحیت کمیسیون های انتخاباتی سازد.

هم‌چنان نهاد نی در بخش گزارش های خبری، تحقیقی، تصویر برداری، تهیه کننده، گزارشگر محلی و گردانندگی به شش خبرنگار به شمول یک زن تندیس اهدا کرد.
سوم ماه می میلادی برابر است با روز جهانی آزادی مطبوعات، از این روز در سراسر جهانی طی مراسم های ویژه تجلیل می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'