سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بلاتکلیفی ۲۰ کارگر قدیمی ماشین لنت پس از سه سال اخراج

بلاتکلیفی ۲۰ کارگر قدیمی ماشین لنت پس از سه سال اخراج

اداره تامین اجتماعی سمنان به بهانه غیر واقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه تامین اجتماعی ۲۰ نفر از کارگران بین سالهای ۷۷ تا ۸۸، آنان را از دریافت مزایای مشاغل سخت و بازنشستگی پیش از موعد محروم کرده است…

kargar-lentکیهان نوین: اداره تامین اجتماعی سمنان از تایید حکم بازنشستگی حدود ۲۰ نفر از کارگران کارخانه «ماشین لنت» که از سال ۹۱ بیکار شده‌اند، به بهانه درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای کارگران خوداری می‌کند.

سید جواد موسوی، نماینده کارگران اخراجی شرکت ماشین لنت سمنان در این باره به ایلنا گفت: اداره تامین اجتماعی سمنان به بهانه غیر واقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه تامین اجتماعی ۲۰ نفر از کارگران بین سالهای ۷۷ تا ۸۸، آنان را از دریافت مزایای مشاغل سخت و بازنشستگی پیش از موعد محروم کرده است.

به گفته نماینده کارگران اخراجی، در کارخانه ماشین لنت بیش از ۱۵ سال است که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده و عنوان شغلی کارگران مشخص است اما تامین اجتماعی این سند را نمی‌پذیرد.

او با بیان اینکه برخی کارفرمایان و مدیران کارگاه‌ها آگاهانه یا غیر آگاهانه از درج عنوان شغلی واقعی کارگران در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی خودداری می‌کنند، افزود: با وجود اینکه اداره کار سمنان قرارگرفتن کار کارگران کارخانه ماشین لنت را در رده مشاغل سخت و زیان آور تایید کرده‌ است اما تامین اجتماعی سمنان مدعی است چون عنوان شغلی در لیست بیمه‌ای قید نشده بنابراین شرایط استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور شامل این کارگران نمی‌شود.

نماینده کارگران اخراجی ماشین لنت درباره این مشکل توضیح داد: این مشکل رایج صنفی عبلوه بر کارگران کارخانهٔ ماشین لنت، و در بسیاری از کارخانه‌های سراسر کشور به دلیل غیر واقعی بودن احکام شغلی که توسط کارفرما در لیست‌های بیمه کارگران به تامین اجتماعی گزارش شده است، دیده می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در یک واحد تولیدی حرفه تراشکاری به دلیل شرایط محیطی، سخت و زیان آور تلقی شود اما در عمل چون کارفرما در لیست بیمه ماهیانه سازمان تامین اجتماعی برای کارگران تراشکار از عنوان دیگری مانند کارگر، کارگر ساده و… استفاده کرده است این کارگران نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاد کنند.

به گفته این کارگر هرچند در ‌‌‌‌نهایت برخی کارگران از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار نسبت به اصلاح سمت شغلی واقعی خود اقدام می‌کنند اما اداره تامین اجتماعی سمنان همچنان با استناد به سوابق قبلی از قبول این احکام جدید خودداری می‌کند.

همچنین این کارگر کارخانه ماشین لنت نبود آیین نامه‌ای مشخص در این مورد خاص را دلیلی دانست تا کارگران بسیاری در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور نتوانند از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'