سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اظهارات بی ‌سابقه مشاور اردوغان علیه جمهوری اسلامی

«امرالله ایشلر» مشاور ویژه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، در اظهاراتی بی‌سابقه مدعی شد که جمهوری اسلامی به وحدت جهان اسلام زیان زده است و این زیان بیش از زیانی است که اسرائیل وارد کرده است.

imagesکیهان نوین: حدود یک ماه پس از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به جمهوری اسلامی، امرالله ایشلر، مشاور ویژه اردوغان، جمهوری اسلامی را متهم کرد که با اقداماتش در سوریه و یمن، «ضرری که به جهان اسلام زده بیشتر ضرری است که اسراییل طی ده‌ها به جهان اسلام زده‌است.»

ایشلر در مصاحبه‌ای با روزنامه عرب‌زبان الحیات که یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شده گفت که جمهوری اسلامی به دلیل «نگرانی‌های مذهبی و سیاست‌های ایدئولوژیک خود» ضمن حمایت از حکومت بشار اسد، به سوریه نیرو اعزام کرده و با این کار «آبرو و جایگاه خود را نزد مردم مسلمان از دست داده‌است.»

آنکارا و تهران بر سر بحران‌های حال حاضر منطقه، از جمله جنگ داخلی سوریه، با یکدیگر اختلاف نظر فاحش دارند.

در حالی که ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود و از ابتدای جنگ داخلی این کشور خواهان برکناری آقای اسد بوده، جمهوری اسلامی از مهم‌ترین هم‌پیمانان حکومت سوریه است.

مشاور ویژه رئیس جمهوری ترکیه همچنین جمهوری اسلامی را متهم کرد که به گفته او به سوی «سیطره» بر پایتخت‌های عراق، سوریه و یمن رفته‌است، «حتی به قیمت نابودی این پایتخت‌ها.»

ایشلر با اشاره به سخنان پیشین علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس افزود که «جمهوری اسلامی با کشاندن یمن به جنگ داخلی، و با کمک به حوثی‌ها، احساسات امت اسلامی را بار دیگر جریحه‌دار کرد.»

علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس، سال گذشته از در اختیار گرفتن کنترل صنعا، پایتخت یمن، توسط حوثی‌های شیعه به عنوان فتح پایتخت «چهارم» برای جمهوری اسلامی نام برده بود.

جمهوری اسلامی متهم به حمایت نظامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن است، که سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند.

منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

گفته‌های ایشلر یادآور سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است که روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، با متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه گفته بود، این کار جمهوری اسلامی، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده‌است.

پس از این سخنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار لغو سفر اردوغان به جمهوری اسلامی شده بودند اما رئیس جمهوری ترکیه صبح روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، به جمهوری اسلامی سفر کرد.

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه ۲۱ فروردین، گفت که آنکار و تهران برای حل بحران یمن «همکاری» می‌کنند و این کشور با کشورهای عربی نیز در رابطه با این موضوع رایزنی می‌کند.

مشاور ویژه رئیس‌جمهوری ترکیه، در ادامه مصاحبه خود با الحیات همچنین به گفته او «سوء استفاده» جمهوری اسلامی از مرحله بعد از انقلاب‌های عربی را نشان از «درست» بودن سخنان مطرح شده درباره تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد «هلال شیعی» دانست.

پس از نا آرامی‌ها در کشورهایی چون بحرین و یمن، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی عمیق کرده و هدف تهران را تشکیل «هلال شیعی» دانسته‌اند.

پیش از قیام‌های موسوم به بهار عربی نیز ملک عبدالله، پادشاه اردن، در سال ۲۰۰۴ با مطرح ساختن «هلال شیعه» نسبت به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی هشدار داده بود.

به گفته ملک عبدالله در این هلال شیعی که از لبنان آغاز شده و با گذر از سوریه و عراق به ایران می‌رسد، تهران «نقشی تعیین‌کننده» دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'