سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

رد دروغ ظریف درباره لغو تحریم از سوی سخنگوی کاخ سفید

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره لغو فوری تحریم‌ها پس از امضای توافق نهایی هسته‌ای را نادرست خواند.  

untitledکیهان نوین: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفیدمی‌گوید لغو برخی تحریم‌ها وابسته به برداشتن گام‌های قابل راستی‌آزمایی از سوی ایران است.

وی به تازه‌ترین اظهارات وزیر خارجه ایران درباره چگونگی و زمان لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و سخنان محمد جواد ظریف را تکذیب کرد.

ظریف روز چهارشنبه، نهم اردیبهشت در دانشگاه نیویورک گفته بود، در صورت به امضاء رسیدن توافق‌نامه نهایی هسته‌ای “ظرف چند روز” قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب می‌رسد که لغو تحریم‌های این شورا را به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا شنبه (۱۲ اردیبهشت/ ۲ مه) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید و از قول ارنست نوشت: «ما پیش از این به وضوح مشخص کردیم که هرگونه لغو تحریم‌ها علیه تهران تنها پس از آن‌که این کشور گام‌های قابل راستی‌آزمایی برای عمل به تعهداتش در این توافق را برداشت صورت خواهد گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، بیستم فروردین ماه در نخستین واکنش علنی خود به نتایج مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس تاکید کرد، در صورت امضای یک موافقت‌نامه نهایی “بایستی تحریم‌ها در‌‌همان روز توافق به ‌طور کامل لغو بشود”.

بی‌اعتمادی به ایران

مقام‌های ارشد آمریکا بلافاصله به سخنان خامنه‌ای واکنش نشان دادند و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران “به گونه‌ای زمان‌بندی شده” لغو خواهد شد.

جاش ارنست می‌گوید، شورای امنیت سازمان ملل و پنج‌عضو دائم آن که همراه با آلمان طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند درباره سرعت و چگونگی لغو تحریم‌های اعمال شده توسط این شورا تصمیم خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: جان کری: به توافق با ایران از هر زمان دیگری نزدیک‌تر هستیم

سخنگوی کاخ سفید گفت: «آمریکا بارها مشخص کرده است که نظر ما در این‌باره چیست؛ تاکنون توافقاتی در زمینه لغو تحریم‌ها بر سر میز مذاکره صورت گرفته اما یکی از موضوعات رایزنی‌هایی که هم‌اکنون در جریان است همین لغو تحریم‌هاست.»

او ایران را به داشتن سابقه طولانی در نقض توافق‌نامه‌های بین‌المللی متهم کرد و افزود، موضوع دیگری که در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد اقداماتی است که باید برای بازگرداندن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم پایبندی این کشور به توافق به کار گرفته شود.

لغو تحریم، مرحله‌ای و ناکامل

رئیس جمهور، حسن روحانی همزمان با آیت‌الله خامنه‌ای گفته‌اند که ایران هیچ توافقی را امضاء نمی‌کند “مگر آن‌که در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود”.

کشورهای غربی بارها گفته‌اند تحریم‌ها علیه ایران به صورت مرحله‌ای برداشته می‌شود. از سوی دیگر شرط خامنه‌ای برای لغو فوری و کامل تحریم‌ها بارها توسط مقام‌های غربی رد شده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش گفته است: «تحریم‌هایی که در حوزه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال شده، حتی با توافق‌ نهایی اتمی برداشته نخواهد شد.»

سخنگوی کاخ سفید نیز تصریح کرد که توافق نهایی هسته‌ای با ایران بر مبنای اعتماد نخواهد بود. جامعه جهانی اعتماد به صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را وابسته به تائید این موضوع توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند.

نگارش متن توافق نهایی به رغم اختلاف

کاخ سفید ضمن اعلام این که پس از توافق جامع برنامه‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت بسیار شدیدی قرار می‌گیرد می‌افزاید، بازرسی‌های آژانس تنها به تاسیسات هسته‌ای این کشور محدود نخواهد بود.

این مسئله یکی دیگر از موضوع‌هایی است که ایران دست‌کم در ظاهرا با آن مخالفت می‌کند. این در حالی است که با امضای پروتکل الحاقی توسط تهران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید امکان بازرسی از تاسیساتی که به نوعی با ساخت سلاح اتمی ارتباط دارند را داشته باشد.

همزمان با این تحولات عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای را در نیویورک پی‌گرفته‌اند.

ظریف می‌گوید هیئت‌هایی به سرپرستی عراقچی و اشمید مذاکره برای نگارش متن نهایی را از چهارشنبه (۲۹ آوریل) در وین آغاز کرده‌اند و هر دو طرف به طور فشرده بر روی متن توافق نهایی کار می‌کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'