سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حفاظت آمریکا از کشتی های دیگر کشورها در تنگه هرمز

ارتش آمریکا: شاید ناوهای آمریکایی علاوه بر حفاظت از کشتی‌های تجاری این کشور در تنگه هرمز کشتی‌های دیگر کشورها را نیز اسکورت کنند.

ناوکیهان نوین: در پی توقیف یک کشتی تجاری آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد: ممکن است به ناوهای این کشور اجازه دهد تا علاوه بر اسکورت کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز از کشتی‌های دیگر کشورها نیز محافظت کند.

پاتریک رایدر یک سخنگوی ارتش آمریکا در این‌باره گفت: برنامه کنونی ما این است که از کشتی‌هایی حفاظت کنیم که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند. اگرچه رایزنی‌ها برای اسکورت کشتی‌های دیگر کشورها نیز در جریان است.

این درحالی است که وی نام این کشورها را مشخص نکرد.

همچنین وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد:‌ کشتی های این کشور در تنگه هرمز با همراهی ناوگان آمریکا حرکت خواهند کرد و اسکورت کشتی‌های تجاری آمریکا در این منطقه تا مدت نامحدودی ادامه خواهند داشت.

به گزارش رویترز نیروی دریایی ایران هفته گذشته یک کشتی شرکت مرسک تیگرس را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد به دلیل یک شکایت خصوصی در ارتباط با بدهی مالی توقیف کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت که ما دیروز چهار کشتی آمریکایی را که از تنگه هرمز عبور می‌کردند همراهی کرده‌ایم.

تنگه هرمز که یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود روزانه محل عبور حدود 17 میلیون بشکه نفت است که معادل 30 درصد نفت انتقال یافته از طریق خطوط دریایی محسوب می‌شود. عرض تنگه هرمز در باریک‌ترین منطقه خود حدود 33 کیلومتر است اما تنها محلی که برای عبور کشتی‌های بزرگ مناسب باشد تنها حدود 3 کیلومتر عرض دارد.

 
کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'