سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سفر نخست‌وزیر فرانسه به چین

سفر نخست‌وزیر فرانسه به چین

نخست‌وزیر فرانسه که برای نخستین بار به طور رسمی به چین سفر کرده خواهان متوازن کردن تجارت کشورش با چین به منظور افزایش سرمایه‌گذاری چینی ها در اقتصاد فرانسه شد.

1کیهان نوین: مانوئل والس،‌ نخست وزیر فرانسه پس از مذاکره با لی کچیانگ،‌ نخست وزیرچین در محل تالار بزرگ خلق چین در شهر پکن گفت: ما امیدواریم محصولات فرانسه دسترسی بهتری به بازار چین پیدا کنند.

اقتصاد فرانسه با مساله بیکاری فزاینده و رشد ضعیف دست به گریبان است و دو و نیم برابر بیشتر از صادرات خود به چین از این کشور واردات دارد. لی کچیانگ در خصوص آنچه که نگرانی های مشترک در نابرابری های تجاری میان چین و فرانسه خواند سخن گفت.

وی خاطر نشان ساخت: چین تنها با بازار تجاری یک کشور مراودات تجاری را دنبال نمی کند و ما امیدواریم به تجارتی برابر دست پیدا کنیم تا این تجارت به صورت بلند مدت انجام شود.
در جریان سفر نخست وزیر فرانسه به پکن دو طرف به امضای11 توافقنامه پرداختند.

اگرچه یک هیات تجاری چشمگیر نخست وزیر فرانسه را در این سفر همراهی می کرد و وی به رسانه های چین تضمین داده بود که فرانسه بیشتر از هر زمان رویکردی باز به چین و سرمایه گذاران، دانشجویان و گردشگران چینی دارد اما در پایان این سفر قرارداد تجاری مهمی اعلام نشد.

این سفر درحالی انجام شد که چین و فرانسه پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را جشن گرفته اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'