سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اختلاف نظرات روز افزون در مذاکرات هسته ای

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، پنجشنبه ۹بهمن/ ٢٩ژانویه ٢٠١۵، در پایان گفتگوهای یکروزه با نمایندگان سه کشور اروپائی عضو گروه ۱+۵ به دشواری مذاکرات اشاره کرده و افزود هرچه به جزییات نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف نظر‌ها بیشتر می‌شود.

downloadکیهان نوین: تیم مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی که سرپرستی آن را عباس عراقچی بر عهده داشت، در استانبول با نمایندگان فرانسه “نیکلا دو ریوییر”، آلمان “هانس دیتر لوکاس” و انگلستان “سایمون گس”، دیدار و دربارۀ برنامۀ هسته ای تهران و مذاکرات جاری برای محدود ساختن آن با ایشان گفتگو کرد.

عباس عراقچی هرچند شرایط مذاکرات را «امیدوار کننده» توصیف کرد، اما گفت که ٦ کشور طرف مذاکرۀ جمهوری اسلامی «مواضع یکسانی ندارند» و از همین رو دست یافتن به یک «منطق مذاکراتی واحد، کار زیادی می برد».

سخنان روز پنجشنبه ۹ بهمن/ ٢٩ژانویه ٢٠١۵عباس عراقچی و اظهارات رئیس دیپلماسی جمهوری اسلامی در روز ۲۹ دیماه را که گفته بود با ورود به جزئیات مذاکرات پیچیده می شود، نشان از بروز اختلاف نظرهای تازه در مذاکرات میان طرفین دارد.

معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، قضاوت دربارۀ پشرفت گفتگوها را «دشوار» خواند و گفت «ماهیت مذاکرات و تنوع موضوعات و گستردگی بحث‌ها کار را مشکل می‌کند».

چنانکه از سخنان اعضای هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی بر می آید، در دیدار استانبول در بارۀ موضوعات مختلفی همچون برنامۀ تهران برای غنی سازی اورانیوم و نیز اقداماتی که هر یک از طرفین برای پیشرفت مذاکرات باید انجام دهند گفتگو شده است.

به گفتۀ عباس عراقچی جدیت در مذاکرات وجود دارد اما «اراده برای گرفتن تصمیم‌های سخت، به نوبه خود دشوار است». با این حال از نظر عباس عراقچی «اگر مذاکرات توأم با واقع‌بینی و حسن‌نیت باشد، رسیدن به توافق چندان دور نیست».

جمهوری اسلامی و گروۀ ۱+۵، با تمدید موافقت نامۀ موقت ژنو، باید تا ماه مارس سال جاری به یک «توافق اولیۀ سیاسی» دست یابند و تا پایان ماۀ ژوئن ٢٠١۵ (۱۰ تیرماۀ ۱۳۹٤) یک توافق نهایی هسته‌ای امضاء کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'