سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

رئیس فدراسیون فوتبال در مظان اختلافات مالی

بحث تخلفات مالی احتمالی در فدراسیون فوتبال در فاصله چند روز تا برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال به‌شدت داغ شده و این مسأله از سوی کمیته‌ای که توسط هیأت‌رئیسه فدراسیون به‌عنوان منتخب مجمع منصوب شده، درحال بررسی است.

downloadکیهان نوین: چندی قبل بود که هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نامه‌ای را به وزیر ورزش ارسال کرد و از برخی ابهامات مالی در اسناد فدراسیون پرده‌ برداشت. همچنین هیات‌رئیسه در نامه‌ای جداگانه به رئیس فدراسیون فوتبال خواهان شفاف‌سازی برخی از اسناد مالی شد. این نامه محرمانه هیأت‌رئیسه درحالی رسانه‌ای شد که وزیر ورزش در صحبت‌هایش به صورت غیرمستقیم فدراسیون فوتبال را متهم به فساد مالی کرد. درنهایت برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر کمیته‌ای با نظر هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل شد تا این اسناد را بررسی و در مجمع فدراسیون که قرار است ٦ دی‌ماه برگزار شود، ارایه دهد.

کمیته بررسی اسناد مالی فدراسیون فوتبال که از امیر عابدینی، بهرامی، صادق درودگر و منصور قنبرزاده تشکیل می‌شد، درحالی کارش را از هفته گذشته آغاز کرد که در ابتدا عابدینی به‌عنوان مسئول این کمیته قول داد تا زمان برگزاری مجمع تمام صورت‌های مالی بررسی شود و تخلفات احتمالی فدراسیون را بازگو کند اما روز گذشته این کمیته اعلام کرد که نیاز به زمان بیشتری دارد؛ دلیل این موضوع این است که ابهام‌های زیادی وجود دارد و برخی از نهادها ازجمله سازمان لیگ هنوز اسناد درخواستی این کمیته را ارایه نداده‌اند.

ابهامات مالی فدراسیون در چند بخش در کمیته موردنظر بررسی خواهد شد. یکی از نکات مبهم همکاری فدراسیون فوتبال با شرکت افق سبز مجری قراردادهای بازرگانی فدراسیون و دیگری مربوط به شرکت خدمات پزشکی ایفا است که نماینده انحصاری خدمات پزشکی لیگ‌برتر محسوب می‌شود. افرادی مثل کفاشیان، نبی و‌ هاشمیان در این شرکت‌ها عضویت دارند و همین امر به ابهام‌ها می‌افزاید. درودگر، عضو کمیته بررسی اسناد مالی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «شرکت ایفا که مجری خدمات پزشکی بود و دکتر احمد ‌هاشمیان هم یک‌درصد سهامش را دارا است‌ سال قبل می‌خواست برای وارد کردن تجهیزات پزشکی از هر تیم لیگ برتری ٣٠٠‌میلیون تومان بگیرد که من به آن اعتراض داشتم و نمی‌دانم این پول کسر شد یا نه یا به ازای هر بازیکن لیگ برتری برای تست‌های پزشکی طول فصلش، ١,٧‌میلیون تومان از هر تیم لیگ برتری می‌گیرند و اگر هر تیم در فصل ٢٦ بازیکن داشته باشد، رقمی معادل ٨١٦‌میلیون تومان می‌شود. شرکت‌ مذکور و شرکت افق سبز باید بابت اقداماتشان پاسخگو باشند.»

دیگر ابهامی که این کمیته باید به آن بررسی کند درباره شخصی به نام سید مصطفی طباطباییان، مدیر اداری و مالی فدراسیون فوتبال است. او که برادر همسر کفاشیان نیز محسوب می‌شود، ظاهرا مورد انتقاد شدید وزیر ورزش قرار گرفته است. وزیر ورزش مدعی است هزینه سفرهای خارجی فردی از بستگان رئیس یکی از فدراسیون‌های ورزشی، سالیانه ۴۵۰‌میلیون تومان است. به گفته محمود گودرزی، این فرد درعین‌حال برای سفرهای غیرضروری‌اش، سالیانه نزدیک به ۴۰۰‌میلیون تومان هم حق ماموریت دریافت می‌کند. هزینه چنین مدیری طبق محاسبات گودرزی، برای فدراسیون سالیانه نزدیک به یک‌میلیارد تومان آب می‌خورد. اگرچه وزیر ورزش از کسی نام نبرد اما توضیحات قبلی و بعدی او در مورد مسائل و مشکلات فدراسیون فوتبال، این احتمال را تقویت می‌کند که فرد موردنظر، برادر همسر کفاشیان باشد.

در ابهامات مالی فدراسیون باشگاههای لیگ‌برتری به‌خصوص استقلال و پرسپولیس نیز نقش دارند. جایی که فدراسیون و باشگاه‌ها هر ٢ مدعی هستند از یکدیگر طلب دارند. همچنین بحث مالکیت ساختمان باشگاههای استقلال و پرسپولیس نیز که چند هفته قبل توسط هیأت‌رئیسه فدراسیون مطرح شد، دیگر موضوع مبهم در این ماجرا است. امیر عابدینی، مسئول کمیته بررسی اسناد مالی فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «یکی دیگر از ابهام‌های مالی به وضع مالی باشگاه پرسپولیس در ارتباط با سازمان لیگ برمی‌گردد. فدراسیون معتقد است که پرسپولیس یک‌میلیارد بدهکار است، درحالی‌که پرسپولیسی‌ها هم می‌گویند که ١٠٠‌میلیون تومان هم طلبکار هستیم! از طرفی هنوز تکلیف ساختمان باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مشخص نیست. ما از هیأت‌رئیسه خواستیم تا از این باشگاه‌ها صلح‌نامه‌شان درباره این ساختمان‌ها را به فدراسیون ارایه دهند اما متاسفانه آنها ندادند. ما به فدراسیون گفته‌ایم که اگر صلح‌نامه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد، فدراسیون باید سالانه از این ٢ باشگاه اجاره بگیرد و اگر هم می‌خواهد ساختمان‌ها را مجانی به این ٢ باشگاه بدهد باید مجوز هیأت‌رئیسه را داشته باشد.»

در نهایت با اعلام کمیته بررسی اسناد مالی فدراسیون نتایج بررسی‌ها درباره ابهامات رخ داده به مجمع ٦ دی فدراسیون نخواهد رسید و حداکثر تا ٢ ماه آینده آماده خواهد شد زیرا دارای پیچیدگی خاصی است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. درنهایت به نظر می‌رسد بعد از به نتیجه رسیدن این کمیته درباره ابهامات مجمع فوق‌العاده‌ای تشکیل شود که اگر حتی یکی، ٢ مورد از این تخلفات درباره فدراسیون کفاشیان به اثبات برسد، شاید بهترین فرصت را برای منتقدان کفاشیان ازجمله وزیر ورزش به وجود آورد تا حتی او را برکنار کنند. عابدینی نیز دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «کمیته‌ رفع ابهام درخواست کرده تا در طی یکی، دو ماه آینده که کار بررسی گزارش‌های مالی ٩١-٩٢ تمام می‌شود مجمع فوق‌العاده‌ای برای تأیید این گزارش‌ها تشکیل شود. فعلا نمی‌توان اظهارنظری دراین‌باره کرد اما اگر تخلفات مالی فدراسیون اثبات شود، حتی احتمال برکناری کفاشیان نیز وجود خواهد داشت.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'