سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تحلیلی از درگذشت مرتضی پاشایی (مجید امیری)

تحلیلی از درگذشت مرتضی پاشایی (مجید امیری)

وقتی صبح روز جمعه بیست و سوم آبان خبر درگذشت مرتضی پاشایی در خروجی خبرگزاریها قرار گرفت هیچکس تصور حضور انبوه مردم در مراسم خاکسپاری وی در روز یکشنبه را نمیکرد.این رویداد به نوعی مهر تایدی بود بر غیرقابل پیشبینی بودن مردم ایران،اما اینبار در عرصه اجتماعی.

IMG_5905

مرتضی پاشایی که بود؟

جوان لاغراندام اما پرشوری که فقط چهار سال از فعالیت رسمی وی می گذشت بسرعت در دل هزاران جوان ایرانی جای گرفت     سبک شعر و اهنگسازی وی که عمدتا بر مبنای سوز و ناراحتی عاطفی و عشقی استوار بود تبدیل شد به زبان و فریاد نسل جدید و جوان ایرانی. مروری بر اثار وی نشان میدهد که اشعار وی به زبانی ساده همراه با اهنگهایی به سبک موسیقی ترک و عرب است که قبل از او نیز توسط خواننذگان دیگری همچون فریدون فروغی و داریوش در گذشته و شادمهر عقیلی در چند سال اخیر ارائه شده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته بودند. وی او دانشجوی رشته گرافیک بوده و از کودکی به موسیقی علاقه داشته است. موسیقی را از چهارده سالگی با نواختن گیتار آغاز کرد

مرتضی پاشایی از دوران کودکی همیشه نسبت به موسیقی حس خاص و مبهمی داشت. او از سال ۱۳۸۹ با انتشار اینترنتی                   قطعات خود شروع به کار کرد.اولین البوم خود را بطور رسمی در سال نود ویک منتسر کرد که با استقبال خوبی روبرو شد.وی در ادامه دو البو دیگر به بازار عرضه کرد

به مانند اکثر اتفاقات ایران،حضور انبوه مردم در مراسم تشییع بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت و تحلیلها و برداشتهای متفاوتی ازذان ارائه شد.بیشتر این تحلیلها از زاویه جامعه شناسی و سیاسی مورد توجه قرار گرفت

سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی جلوگیری از شکلگیری اجتماعات عمومی خارج از سیستم حکومتی و در ادمه کنترل و هدایت ان و در نهایت مصادره ان به نفع نظام و در راستای ارمان و اهداف رژیم است.

رسانه های حگومتی،اعم از صدا و سیما و خبرگزاریهای حکومتی،با تمام توان سعی کردند که مرتضی پاشایی را فردی مذهبی و دوستدار اهل بیت معرفی کنند.ولی نکته اصلی انجاست که موسیقی مرتضی پاشایی سبک پاپ میباشد که اساسا مورد تایید بعضی ازمراجع و علمای شیعه نیست.به زبان ساده و به نظر نگارنده،حضور مردم میتواند نوعی مقابله و اعتراض با قرائت موجود از مذهب در جامعه ایران باشد

از طرفی و از منظر جامعه شناختی نیز میتوان تحلیلی ارائه کرد.ارتباط جوانان با سبک موسیقی که اساسا بر پایه اشعار غمگین و حزن الود و صدایی سراسر سوزناک، نشان از جامعه افسرده و غم زده ای دارد که در رویدادهای اینچنینی خود را نشان میدهد.این اتفاق نشان داد که نبود اجتماعات شاد و سرگرم کننده چگونه حس بغض و اندوه را در میان جوانان ایران شعله ور میکند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'