سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
انتقاد 108 کشور عضو سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران

انتقاد 108 کشور عضو سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران

108 کشور عضو سازمان ملل با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران پیشنهادهای خود برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را در اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر به ژنو ارائه کردند.

imagesکیهان نوین: محمد جواد لاریجانی معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، گزارشی درباره حقوق بشر در ایران به نمایندگان کشورهای سازمان ملل ارائه کرد و در مورد حقوق دموکراتیک شهروندان در ایران توضیح داد.

او با اشاره به اصل ۲۶ قانون اساسی گفت که در ایران بیش از ۴۰۰ سازمان و نهاد ثبت هستند و تظاهرات‌ مردمی بدون حمل سلاح آزاد است.

به گفته وی، سالانه بیش از ۳۰۰ تجمع با موضوعات سیاسی در ایران برگزار می‌شود و اقلیت‌های دینی می‌توانند در برگزاری اعیاد و نشر کتاب و ایجاد مراکز خیریه و … مجوز بگیرند و اکنون ۵۳ انجمن در این زمینه در حال فعالیت است.

لاریجانی تاکید کرد که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم علی یونسی را به عنوان مشاور خود در حوزه اقلیت‌های قومی و دینی منتسب کرده و تلاش‌های زیادی برای آموزش حقوق بشر در زندان‌ها برای ماموران پلیس انجام داده است.

این مقام مسئول بار دیگر از انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه برای حقوق بشر ایران انتقاد کرد. او ضمن صحبت‌های خود به کشته شدن عده‌ای از دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته اشاره و آن را محکوم کرد.

در حالی که برخی کشورها به آمار  بالای اعدام‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر در ایران انتقاد دارند، لاریجانی در صحبت‌های خود از کارنامه ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر دفاع کرد و مدعی شد که ایران همکاری خیلی خوبی با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دارد.

در بخشی از نشست امروز در سازمان ملل، ، یک قاضی به نام امیری که از وزارت خارجه ایران آمده بود، از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد.

او با اشاره به آزادی احزاب در ایران، از وضعیت خوب جمعیت‌های کارگری و دانشجویی ایران سخن گفت و اعلام کرد که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فعال‌تر شده است.

قاضی امیری در سخنان خود مدعی شد که برگزاری تجمعات طبق قانون ایران آزاد است و سالانه ۳۰۰ تجمع و راهپیمایی آزاد در ایران برگزار می‌شود.

او اشاره کرد که اقلیت‌های دینی می‌توانند تجمع کنند و آزادانه اعیاد خود را برگزار کنند. این قاضی نماینده ایران گفت که تاکنون ۵۳ انجمن مذهبی در ایران مجوز گرفته‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «روحانی در یک سال اخیر در سفرهای استانی جلسات متعددی با اقوام و اهل سنت برگزار کرده است. در یک سال گذشته ۳۳۵ مدیر از اقوام مختلف و اهل سنت انتخاب شده‌اند. همچنین یکی از معاونان زن رییس جمهور ترک زبان است و بنده به عنوان قائم مقام وزیر، کرد هستم.»

قاضی امیری با اشاره به ساختار سیاسی ایران گفت که رهبر این کشور با رای خبرگان انتخاب می‌شود و خبرگان هم با رای مردم انتخاب می‌شوند.

به گفته او در جمهوری اسلامی انتخابات را معتمدان مردم برگزار می کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'