سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

چهره نگاری متهم اسید پاشی و وجود کراوات!

خبرگزاری مهر تصویری از چهره نگاری متهم اسید پاشی منتشر کرده است که در آن مردی با کراوات به عنوان متهم احتمالی معرفی شده است. خبرگزاری مهر ساعتی پس از انتشار تصویر این فرد، آن را از روی وب‌سایت خود حذف کرد و تصویر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا، را در خبر مربوط به تصویرنگاری متهم کار کرد.

کراواتکیهان نوین: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید بر اساس مشخصاتی که قربانیان اسید پاشی در اصفهان یا کسانی که در معرض تهدید قرار گرفته بودند، از متهم ارائه داده‌اند چهره او تصویر نگاری شده و این تصویر در حال بررسی است.

با این‌حال به گفته اسماعیل احمدی مقدم، این چهر‌ه‌نگاری قطعی نیست و این عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ هستند. او می‌گوید متهم در همه جا با چهره باز دیده نشده از این رو کار شناسایی او دشوار است.

به گزارش مهر، احمدی مقدم که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی در مورد اسیدپاشی در شهرهای دیگر از جمله تهران تصریح کرد در هیچ شهر دیگری چنین حادثه‌ای نبوده، در تهران نیز یک نفر اقدام به تهدیداتی در این رابطه کرده بود که دستگیر شد.

او گفت این مسئله آنقدر پیچیده نیست که با انجام دادن دو سه حادثه در اصفهان کل مردم احساس ناامنی کنند.

احمدی مقدم در مورد فراخوان تجمعات در واکنش به اسیدپاشی در اصفهان نیز گفت: “هر تجمعی باید با مجوز قانونی باشد و پلیس به هیچ وجه اجازه تجمع غیرقانونی را نمی‌دهد البته تمام این تلاش‌ها منشاء واحد دارد که به دنبال ترویج فضای ناامنی در کشور هستند.”

ترسیم چهره احتمالی متهم اسیدپاشی با کراوات در حالی است که پیش‌تر احتمال مرتبط بودن این حوادث با گروه‌های فشار و امر به معروف و نهی از منکر به طور گسترده مطرح شده بود. جریان‌های محافظه کار و اصولگرا در ایران در روزهای اخیر با شدت با چنین احتمالی مقابله کرده و سعی دارند اسید پاشی را به عنوان «توطئه‌ای از سوی دشمنان» مطرح و آن را عمدتا به «رسانه‌های بیگانه» مرتبط کنند.

پیش‌تر آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان که از تجمع مردم این شهر عکس تهیه کرده بود در منزل خود بازداشت شد. پس از آن سردبیر و دبیر اجتماعی خبرگزاری ایسنا در اصفهان نیز در روز دوشنبه پنجم آبان بازداشت شد. گزارش شده است ابتدا تعداد خبرنگاران بازداشتی در اصفهان چهار نفر بوده اما دو تن از آن‌ها آزاد و تنها زهرا محمدی، سردبیر ایسنای استان اصفهان، و صنم فارسی، دبیر این مجموعه در بازداشت نگه‌ داشته شدند.

تلویزیون دولتی ایران نیز با پخش اعترافات یک فرد دستگیر شده در تهران گفته است او تحت تاثیر اخبار شبکه‌های فارسی زبان بی بی سی و صدای آمریکا افراد را تهدید به اسیدپاشی می‌کرده است.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز نحوه پوشش اخبار مربوط به اسیدپاشی به زنان را مورد انتقاد شدید قرار داده و برای رسانه‌های داخلی ابراز تاسف کرده بود. به گفته لاریجانی، در اسیدپاشی اخیر در کشورهای غربی سعی شد که این مساله را به امر معروف و نهی از منکر نسبت دهند که جفای عظیمی است و بدتر از آن شاهد بودیم که برخی از رسانه‌های داخلی نیز این حرف را زده‌اند.

حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با حمله به «نشریات زنجیره‌ای» در ایران گفت «برخی رسانه‌های زنجیره‌ای، هنوز خبر اسیدپاشی نیامده، سرمقاله‌شان آماده بود. این سم‌پاشی رسانه‌ای، از اسیدپاشی هم خطرناک‌تر است».

۵۰ نفر از نمایندگان مجلس نیز به شدت اظهارات نماینده دولت اعتراض کرده‌اند. محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت، گفته بود: “امر به معروف و نهی از منکر نباید باعث شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.” محمدرضا خباز، هنگام بررسی طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس خطاب به نمایندگان حامی طرح گفت گرچه کسی «بدحجابی» را تایید نمی‌کند اما اسیدپاشی به زنان و دختران رفتار بازدارنده‌ای است که باعث می‌شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.

نمایندگان معترض در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، گفته‌اند: “آیا ثابت شده اسیدپاشی در راستای نهی از منکر است؟ آیا مقامات مسوول، وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات تائید کردند که بین جنایتکار و نهی از منکر ارتباطی بوده است؟”

خبرگزاری فارس نیز پیش‌تر از دستگیری «یک مرد زن‌نما» خبر داده بود که با ورود به میان جمعیت معترضان در اصفهان سعی داشته است «مردم را تحریک به تجمع و اعتراض علیه نهادهای کشور» کند. خبرگزاری فارس ادعا کرده بود روی دست‌های او لکه‌‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اثر سوختگی با اسید ایجاد شده است.

بعدا مشخص شد نام این فرد بهروز ملبوس باف و یک مستندساز جوان و شناخته‌شده در اصفهان است و لکه‌هایی که روی دست او وجود دارد به دلیل یک بیماری پوستی است که همواره با او بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'