سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در ژنو

 روز سی و یکم اکتبر اجلاس بررسی جهانی وضعیت حقوق بشر ایران در ژنو و در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود.

14-3-17-17429unhcr568کیهان نوین: تمامی کشورها در این جلسه حق دارند در مورد مسایل حقوق بشری از ایران سوال کنند و به ایران توصیه‌های مشخصی را ارایه کنند و ایران نیز باید به سئوال‌ها جواب دهد و مشخص کند کدامیک از توصیه‌ها را می‌پذیرد.

عهده‌دار بودن نمایندگی حکومت ایران در این اجلاس تاکنون مشخص نشده است.اما بر اساس برخی اطلاعات،دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه،جواد لاریجانی که در سری قبل هم نمایندگی ایران را بر عهده داشت،تمایل دارد این بار هم نمایندگی ایران را بر عهده بگیرد.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران قصد دارد که شخص دیگری را به جای وی به این اجلاس اعزام کند.

به اعتقاد برخی‌ها ممکن است محمد جوادظریف وزیر خارجه ایران یا یکی از معاونین وی در این اجلاس حضور یابند تا بتواند چهره مناسبی از وضعیت حقوق بشر در ایران ارایه کنند.

اولین اجلاس بررسی جهانی وضعیت حقوق بشر ایران،چهار سال پیش در فوریه ٢٠١٠، برگزار شد، در مجموع ایران پذیرفت که ١٢۶ اقدام مشخص برای پیشرفت وضعیت حقوق بشر انجام دهد.

در گزارشی که ایران پیش از اجلاس امسال ارایه داده، مدعی شده است که بیشتر اقداماتی را که تعهد کرده بود انجام داده است.و دلیل برخی از تعهداتی را که نتوانسته به انجام برساند را مشکلات ناشی از تحریمها و حملات تروریستی اعلام کرده است.

در این گزارش همچنین دولت ایران گفته است که بسیاری از این موازین بین‌المللی حقوق بشری را به دلیل مغایرت با قوانین و شریعت اسلام نمی‌تواند اجرا کند.

 

 

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'