سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نامه تشکر امید کوکبی از 28 برنده جایزه نوبل

امید کوکبی “نامه شما به رهبر ایران بیانگر وجدان بیدار دانشمندان جهان بود”.

omidکیهان نوین: امید کوکبی، زندانی عقیدتی و دانشجوی نخبه ایرانی،زندانی محبوس در زندان اوین،با تشکر از ۲۸ برنده جایزه نوبل نامه این شخصیت‌های علمی به رهبر ایران برای آزادی خود را «اقدامی انسانی و اخلاقی» نامید و آن را «پشتیبانی از ارتقای علم در راستای آرمان‌های صلح جویانه بشری و بیانگر وجدان بیدار دانشمندان جهان در بالاترین سطوح در جلوگیری از به انحراف کشیده شدن استفاده از علم وتکنولوژی» خواند.

وی در این نامه گفته است: « افتخاربزرگ و کم‌نظیری برای اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ علمی جهانی است که شما دانشمندان تراز اول دنیا و برندگان جایزه نوبل فیزیک در اقدامی انسانی و اخلاقی نامه‌ای را به رهبر جمهوری اسلامی ایران برای درخواست آزادی و بازگشت اینجانب به دانشگاه و عرصه پژوهشی ارسال نمودید. بدین وسیله از این اقدام امیدبخش و ارزشمند شما که نشان‌دهنده پشتیبانی شما از ارتقای علم در راستای آرمان‌های صلح‌جویانه بشری و بیانگر وجدان کاملاً بیدار دانشمندان جهان در بالاترین سطوح در جلوگیری از به انحراف کشیده شدن استفاده از علم و تکنولوژی است، تشکر می‌نمایم.»

این در حالی است که طی روزهای گذشته مازجبرانی هنرمند ایرانی-آمریکایی هم با انتشار ویدیویی خواستار آزادی امیدکوکبی شده بود.

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که در حال تکمیل تحصیلات دکترای خویش در دانشگاه تگزاس در شهر آستین بود، در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، زمانی که پس از دیدار با اقوام قصد بازگشت به آمریکا را داشت، در فرودگاه بین‌المللی تهران دستگیر شد. دادستان بدون هیچگونه شواهدی امید کوکبی را به “ارتباط با دولت متخاصم” و “دریافت مال نامشروع” متهم کرد.

در نامۀ سرگشاده‌ای که امید کوکبی در سال ۱۳۹۲ از داخل زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی در نتیجۀ عدم قبول فشار از ناحیۀ ماموران امنیتی برای همکاری در یک پروژۀ تحقیقاتی نظامی صورت گرفته است. در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۹۳، در نامۀ سرگشاده‌ای به رهبر ایران، علی خامنه‌ای، بیست و هشت برندۀ جایزۀ نوبل خواستار آزادی “فوری، بدون قید و شرط” امید کوکبی شدند.

در این نامه، دریافت کنندگان جایزۀ نوبل اتهام امید کوکبی را اتهاماتی “واهی مربوط به روابط علمی مشروع وی با موسسات دانشگاهی در خارج از ایران” خوانده‌اند. این نامه در مهرماه ۱۳۹۳ در نشریۀ پیشروی علمی، نیچر (Nature) منتشر شد. در سال ۲۰۱۳، جامعۀ فیزیک آمریکا (APS)، که یک نهاد بزرگ متشکل از پنجاه هزار فیزیکدان در سراسر جهان است، جایزۀ با پرستیژ ساخاروف خود را به امید کوکبی اهداء کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'