سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خشونت و اسلام گرایان

امروزه خاور میانه در جنگ و خونریزی و اعدام های فراوان غوطه ور است و تقریبا در تمامی این بحرانها و مشکلات رد پای اسلام گرایان بسیار واضح و پررنگ تر از هرچیز دیگر دیده می شود.

 

مهناز همدانیانبه راستی علت اینهمه خشونت و حس انتقام جویی که در میان پیروان اسلام است چیست؟ چرا از سویی می شنویم داعش و داعشیان هر روزه برای قدرت نمایی سر بی گناهی را با شمشیر اسلام می برند و از سوی دیگر در مملکت اسلامی دیگری جوانان را با نام بدعت در اسلام و قرآن به دار مجازات می آویزند؟ مگر نه اینکه دین باید مهر و بخشش و انسانیت را در میان مردمان جامعه به تصویر بکشد؟ مگر نه اینکه باید از دین گذشت و انسانیت را بیاموزند؟ به راستی مگر نه اینکه ادیان باید هدایتگر به دوستی، صلح، گذشت و ایثار، راستی و روشنایی باشند؟ اینهمه کینه و انتقام و نفرت افروزی برای چیست؟ اینهمه خشونت و کینه ورزی  از کجا و برای چیست؟ اینهمه مرگ بر … خواستن ها برای چیست؟ مگر نه اینکه خالق و مبدا یکی است؟ آیا خدایی که خالق و آفریدگار مسلمان و غیر مسلمان است اینهمه نفرت و کینه و انتقام را دستور داده است؟

امروزه خاورمیانه در جنگ و خونریزی و اعدام های فراوان غوطه ور است و تقریبا در تمامی این بحرانها و مشکلات رد پای اسلام گرایان بسیار واضح و پررنگ تر از هرچیز دیگر دیده می شود. اسلام گرایانی که بلای جان مردمان جامعه ای که در آن زندگی می کنند شده اند.

جای بسی تاسف است که عده ای در جهان امروزی، خشونت (که ماحصل جهالت است)، زور، تهدید، ارعاب، و انواع و اقسام محدودیت ها را برای گسترش تفکرات دینی و غیر دینی خود به کار می گیرند و آزادی خواهان و منتقدان و دوست داران فرهنگ و ادب را محدود می سازند و آن را  “مصلحت اندیشی برای عموم” می نامند.

علامه طباطبایی در تفسیر سوره ی بقره، آیه ی ٢٥۳  می نویسد: “رسالت، خصوصا از اين جهت كه همراه با معجزاتى روشن است كه بر حقانيت آن دلالت میكند، بايد بلاى جنگهاى خانمان برانداز را از بين ببرد، نه اينكه خودِ رسالت، آتش جنگ را برافروزد؟!”

خداوند، آنچه را مي‌خواهد (از روي حکمت) انجام مي‌دهد (و هيچ‌کس را به قبول چيزي مجبور نمي‌کند).

حال اینکه چرا این اسلام گرایان خود را نماینده ی خدا بر روی زمین می انگارند و می پندارند دست خدا بر روی زمین هستند و گردن ها می زنند و اعدام ها می کنند، سوالی است که همواره ذهن های بسیاری را به خود مشغول کرده است.

 

مهناز همدانیان

5 مهر 1393

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'