سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
هشدار چین به قریب الوقوع بودن جنگ جهانی سوم

هشدار چین به قریب الوقوع بودن جنگ جهانی سوم

15

چین به نزدیک بودن جنگ جهانی سوم هشدار داد.

15کیهان نوین: یک استاد دانشگاه دفاع ملی چین هشدار داد که پکن باید خود را برای جنگ جهانی سومی که ممکن است به دلیل تنش های فزاینده میان آمریکا و روسیه آغاز شود، آماده کند.

هان ژودونگ گفت: همزمان با تشدید بحران در اوکراین و افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه، ناظران بین المللی بیش از گذشته نگران درگیری مستقیم نظامی میان واشنگتن و مسکو شده اند. زمانی که یک درگیری مسلحانه میان این دو کشور آغاز شود، این احتمال وجود دارد که این درگیری در سطح جهان میان هم پیمانان آمریکا و روسیه نیز گسترش یابد بنابراین این غیرممکن نیست که یک جنگ جهانی دیگری در سطح بین المللی رخ دهدوی عنوان کرد: احتمال وجود دارد که با این شرایط جنگ جهانی سوم آغاز شود. از این رو چین باید خود را برای درگیری احتمالی جدید آماده کند و ارتش و قدرت نظامی خود را تقویت کند.او ضمن اشاره به اینکه منابع فرامرزی چین به طور فزاینده ای از سوی آمریکا مورد تهدید است هشدار داد که پکن زمانی که در حال توسعه و گسترش نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی و دریایی خود است، ذهنیت آغاز احتمالی جنگ جهانی سوم را داشته باشد.

از سوی دیگر مارتین آرمسترانگ، اقتصاددان، نیز گفت که این اظهارات ژودونگ با هدف هشدار چین به ژاپن نیز است. چون ژاپن و چین مدتهاست تنش هایی دارند. گفتنی است در حالی که تنش ها میان غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین تشدید شده، چین و روسیه نیز تلاش کرده اند روابط شان را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کنند.هشدار این استاد دانشگاه دفاع ملی چین در حالی مطرح است که نقش ناتو در بحران اوکراین و هشدارهای این سازمان به روسیه نیز می تواند تنش ها میان غرب و روسیه را تشدید کند.

ناتو به روسیه هشدار داده که از مداخله در امور کشورهای شوروی سابق اجتناب کند.ناتو اعلام کرده است که به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین و نگرانی های کشورهای شرق اروپا پیگیر این است تا حضور خود را در شرق اروپا افزایش دهد. این مسئله می تواند تنش ها را تشدید و احتمال تقابل مستقیم ناتو با روسیه را افزایش دهد.

چند وقت پیش نیز ولادیمیر چتول، دارای دکترای علوم سیاسی از آکادمی اقتصاد ملی روسیه اعلام کرد تنش های بین المللی در خصوص بحران اوکراین تشدید دوران جنگ سرد نیست بلکه آغاز جنگ جهانی سوم است.وی در میزگردی با عنوان «روسیه-آمریکا-اتحادیه اروپا-ناتو : تضمین امنیت مشترک یا جنگ سردی دیگر؟» تصریح کرد: جنگ سردی که همگان از آن صحبت می کنند اوایل ۱۹۹۰ پایان یافت. آنچه امروز شاهدان آن هستیم جنگ جهانی سوم واقعی است که ریشه های آن در فاجعه یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ قرار دارد (بمباران یوگسلاوی توسط نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در چارچوب عملیات نیروهای متحد). به گفته این کارشناس ورود نیروهای ناتو به اوکراین و اعطای وضع شریک راهبردی خارج از اتحادیه به این کشور، می تواند موجب آغاز مناقشه ای در سطح بین المللی شود. وی همچنین تصریح کرده بود: امروز اوکراین یک منطقه مرده است. هیچ کس خواهان خودمختاری مردم این منطقه نیست. در این منطقه منافع بازیگرانی که کاملا خارجی هستند به هم آمیخته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'