سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
استعفای وزیر اول و رهبر استقلال‌ طلبان اسکاتلند

استعفای وزیر اول و رهبر استقلال‌ طلبان اسکاتلند

رهبر استقلال‌طلبان از وزیر اولی اسکاتلند استعفا می‌دهد.

15کیهان نوین: الکس ساموند، وزیر اول اسکاتلند و رهبر استقلال‌طلبان اعلام کرده است که از مقام وزیر اولی اسکاتلند استعفا می‌دهد.

آقای ساموند پیش از کنار رفتن از مقام وزیر اولی از رهبری حزب ملی اسکاتلند نیز کنار می‌رود. اعلام استعفای الکس ساموند پس از آن صورت می‌گیرد که همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا با رای منفی اکثریت مردم اسکاتلند به پایان رسید. وی گفت همه‌پرسی اخیر و موضع لندن در قبال آن فرصتی برای ملت اسکاتلند پدید آورده که اختیارات بیشتری بگیرند.

همه پرسی استقلال اسکاتلند دیروز پنجشنبه برگزار شد و در ساعت 22 به وقت محلی به پایان رسید.

بر اساس نتایج شمارش آرا، 45 درصد مردم اسکاتلند یعنی یک میلیون و 398 هزار و 540 نفر به “بله” یعنی جدایی از پادشاهی متحد رای دادند و 55 درصد یعنی یک میلیون و 737 هزار و 464 نفر به “نه” یعنی ماندن جزو انگلیس  رای دادند.

بیش از چهار میلیون و 290 هزار نفر برای شرکت در این همه پرسی نام نویسی کرده بودند که 97 درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای شرکت در رای گیری به شمار می آیند.

سطح مشارکت نیز 85 درصد اعلام شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'