سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

برخواستن پهباد اسراییلی از خاک جمهوری آذربایجان !

خبرگزاری اسراییلی دبکا فایل نوشت: پهپادهای زیادی هر هفته برای جاسوسی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران از پایگاه نخجوان بلند می‌شوند!

 

MINOLTA DIGITAL CAMERA

 کیهان نوین: روز شنبه اول شهریور 1393 روابط عمومی سپاه از سرنگونی یک پهپاد اسراییلی در حوالی تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد. پهپاد بدون سرنشین هرمس ساخت صنایع هوافضای اسراییل یکی از پیشرقته ترین و بزرگترین پهپادهای موجود در جهان است. این هواپیما که ساخت شرکت البیت سیستمز می‌باشد، قادر است تا داده‌های نظامی و اکتشافی را به صورت واقعی در اختیار پایگاه‌ زمینی خود قرار دهد.

این پهپاد با قابلیت پرواز با محدودیت زمانی 20 ساعته قادر است، تا شعاع عملیاتی 1600 کیلومتر ماموریت‌های شناسایی، هدایت آتش توپخانه، نظارت دریایی را انجام دهد؛ همچنین این پهپاد دارای قابلیت‌های رزمی نیز می‌باشد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری اسراییلی دبکا فایل، پهپاد اسراییلی هرمس 450 که در روز 23 آگوست سال جاری بر فراز تاسیسات نطنز ایران مورد هدف پدافند نیروهای هوافضای سپاه ایران قرار گرفت، از پایگاه هوایی نخجوان مستقر در جمهوری آذربایجان برخواسته بود.

دبکا فایل در ادامه نوشت: این پهپاد بر خلاف اظهارات اولیه برخی تحلیلگران اسراییلی، قابلیت تصویر برداری با وضوح پایین را دارد و در ضمن دلیلی نداشته است تا اسراییل پهپادی مجهز به اطلاعات طبقه بندی شده را به فضای ایران بفرستد.

دبکا فایل در ادامه مدعی شد که پهپادهای زیادی هر هفته برای جاسوسی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران از پایگاه نخجوان بلند می‌شوند.

پایگاه خبری دبکا فایل همچنین در این باره نوشت: ادعای ایران در زمینه رادارگریز بودن پهپاد فوق درست نیست.

در همین رابطه سردار سيد مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ایران با اشاره به بررسی‌ها در مورد پهپاد ساقط‌ شده در نزديک محدوده تاسیسات اتمی نطنز، گفته بود: این پهپاد از یکی از کشورهای منطقه شمال ايران که در گذشته در منطقه اتحاد جماهير شوروی سابق بوده، به‌ سوی ايران پرواز کرده است.

جزايری با اشاره به اينکه برد عملياتي اين پهپاد اجازه نمی‌داد که به‌ صورت مستقيم از خاک اسراییل ارسال شود‌ و از یکی از کشورهای منطقه فرستاده شده است، نیز گفت: ما منتظر هستيم کشوری که برای اعزام پهپاد با اسراییل همکاری داشته اقدامات جبرانی لازم را انجام دهد وگرنه اقدام به اعلام نام اين کشور خواهيم کرد.

گفتنی است بنابر اطلاعات موجود در سال 2008 همسايه شمالی ايران، 10 فروند از اين پرنده‌های جاسوس را از اسراييل خريداری کرده است. سه‌ سال پس از خريد اين پهپادها (2011)، ارمنستان اعلام کرد طی عملياتی کنترل يک فروند پهپاد هرمس 450 که از نخجوان به حرکت درآمده بود را به اختيار خود درآورده است.

لازم به ذکر است، بعد از انتشار خبر سقوط اين پهپاد در حوالی نطنز، حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوا‌فضای سپاه به رسانه‌ها گفت: برد عملياتی اين پهپاد نشان می‌دهد که این هواپیمای بدون سرنشین از اسراییل حرکت نکرده، بلکه مبدا پرواز یکی از کشورهای منطقه بوده است و در اين خصوص سرنخ‌هایی به دست آورده‌ايم که در حال بررسی آن هستيم.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'