سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اردوغان مصمم‌تر از پیش، در رویای پیوستن به اروپا

رییس‌جمهور ترکیه پس از پایان مراسم تحلیف، اولویت‌های مهم دولت خود را اعلام کرد.
2
کیهان نوین: درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا  در 14 آوریل 1987 ارایه شد. ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه شناخته شد. مذاکرات برای الحاق ترکیه از سوم اکتبر 2005 آغاز شد و به نظر می‌رسد، روند عضویت کامل ترکیه، در یک دوره ۱۰ ساله به طول بینجامد.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛  رجب طیب اردوغان در اولین سخنرانی پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت که ترکیه به هدف استراتژیک خود برای عضویت در اتحادیه اروپا با جدیت بیشتر ادامه می‌دهد.رییسجمهور ترکیه در ادامه سخنرانی خود در این مراسم، اولویت‌های دیگر دولت خود را انجام اصلاحات دموکراتیک در کشور و نیز ادامه فرایند مذاکرات صلح با کردها اعلام کرد.

ترکیه کشوری است که بسیاری از ظواهر و زیرساخت‌های تمدنی‌اش، همچون ساختار دینی و فرهنگی وهمچنین بخش عظیمی از جغرافیا و سرزمین‌اش، 98% آسیایی است و البته موضوعات مهم و حل نشده‌ای بسیاری از نظر اتحادیه اروپا در راه پیوستن ترکیه به این اتحادیه وجود دارد.مهم‌ترین موضوعات مورد نظر اتحادیه اروپا عبارت‌اند از:

1- ماده ۳۰۱ (قانون کیفری ترکیه) که بر اساس آن توهین‌کنندگان به ملت و اقوام ترک و دولت ترکیه از شش ماه تا دو سال به زندان محکوم می‌شوند و برداشتهای متفاوت از آن اندیشمندان بسیاری را در ترکیه دادگاهی کرده‌است.
2- مساله قبرس و بستن بنادر ترکیه به روی قبرسی‌های یونان.
3- مساله حقوق اقلیت‌ها بخصوص کردهای این کشور، که بزرگترین اقلیت ترکیه محسوب می شوند و درحدود یک پنجم تا یک چهارم جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند.
4- ساختارهای زیربنایی دموکراسی
5- همچنین مخالفت‌های کشورهای مهم اروپایی، بخصوص فرانسه و آلمان بر چالش پیش‌روی ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا افزوده‌است؛ برای مثال نیکلای سارکوزی در اولین اظهار نظرش پس از پیروزی در انتخابات گفت: «نمی‌توانم تصور کنم که مرزهای اتحادیه اروپا به کشورهای چون ایران، سوریه و عراق منتهی شود.»

گفتنی است: در مقابل مخالفت‌های آلمان و فرانسه، کشورهایی مانند انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و لهستان موافق پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'