سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
فواد معصوم رییس جمهور عراق شد.

فواد معصوم رییس جمهور عراق شد.

مجلس نمایندگان عراق روز پنجشنبه ۲۴ ژوییه برابر با دوم مردادماه، فواد معصوم، سیاستمدار کرد را به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب کرد.
فوادکیهان نوین: فواد معصوم از مجموع ۲۶۹ رأی، توانست ۲۱۱ رأی را کسب کند. وی جانشین جلال طالبانی شده است. طالبانی مدت‌ها با مشکل سلامت جسمی روبه‌رو بود و در آلمان تحت مداوا قرار داشت.

رئیس‌جمهور جدید عراق از رهبران اصلی حزب «اتحادیه میهنی کردستان»، از احزاب اصلی کردستان عراق است.

هفته گذشته، نمایندگان مجلس عراق سلیم جبوری را به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب کرده بودند. جبوری از سیاستمداران میانه‌رو و سنی مذهب است.

با این‌‌حال همچنان دشوارترین انتخاب پیش روی نمایندگان مجلس، برگزیدن نخست‌وزیر عراق است. نوری مالکی، نخست‌وزیر شیعه عراق، اعلام کرده است از سمت خود کناره‌گیری نخواهد کرد و می‌خواهد برای بار سوم در این سمت باقی بماند.

طبق توافقات سیاسی در عراق، رئیس‌جمهور باید از میان سیاسمتداران کرد و نخست‌وزیر باید از میان سیاستمداران شیعه توسط مجلس انتخاب شود. رئیس مجلس نیز باید یک سیاسمتدار سنی مذهب باشد.

به‌تازگی حتی مهمترین گروه‌های شیعه، مجلس اعلاء، جریان صدر و ائتلاف الوطنیه، ضمن مخالفت خود با نخست‌وزیری مجدد مالکی هشدار داده‌اند که انتخاب دوباره او به تجزیه عراق منجر می‌شود و به تشدید بحران‌های این کشور دامن می‌زند.

ناظران با توجه به انتقادها از عملکرد مالکی و افزایش بحران‌های عراق امکان پیروزی او را بسیار کم برآورد می‌کنند.

با این حال مالکی تا این لحظه از تصمیم خود برای ماندن در پست نخست‌وزیری تجدید نظر نکرده است.

محمد فواد بن الشیخ ملا معصوم، دوست دوران کودکی جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق، در سال ۱۹۳۸ میلادی در شهر کویه متولد شد.

خانواده او در اصل اهل روستای «خراپان» منطقه اورامان کردستان عراق هستند.

در آن زمان خانواده طالبانی و معصوم از خانواده‌های شناخته‌شده دینی در شهر کویه به‌شمار می‌رفتند و به دلیل ارتباط خانوادگی، دو رئیس‌جمهور عراق در دوران کودکی نیز با هم دوست بودند.

فواد معصوم تا سن ۱۸ سالگی در مدارس دینی کردستان درس خواند. سپس در سال ۱۹۵۸ برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه الازهر دکترای فلسفه اسلامی گرفت.

فواد معصوم در دوران دانشجویی در قاهره به فعالیت‌ دانشجویی مشغول بود و سال‌های نخست فعالیت سیاسی خود را با عضویت در حزب کمونیست عراق آغاز کرد.

در سال ۱۹۶۴ به عضویت حزب دمکرات کردستان در آمد و در سال‌های بعد در دانشگاه بصره مشغول به تدریس شد.

در سال ۱۹۷۶ همراه با طالبانی و چند تن دیگر حزب «اتحادیه میهنی کردستان» را بنیان گذاشت.

فواد معصوم ریاست نخستین کابینه حکومت اقلیم کردستان را در کارنامه خود دارد و از زمان تأسیس اتحادیه مهینی تاکنون عضو دفتر سیاسی و از رهبران بلندپایه این حزب بوده است.

وی همچنین پس از سقوط صدام حسین و در سال ۲۰۰۴ نخستین رئیس پارلمان عراق و اولین رئیس کمیته تدوین قانون اساسی این کشور بود.

معصوم ۷۶ ساله در دو دوره ریاست فراکسیون کردها در پارلمان را نیز به عهده داشته است.

 

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'