سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دادگاهی زانیار و لقمان مرادی به دلیل نقص مدارک به جلسه بعدی موکول شد

دادگاهی زانیار و لقمان مرادی به دلیل نقص مدارک به جلسه بعدی موکول شد

زانیار و لقمان مرادی دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام، امروز چهارشنبه اول مرداد 1393، به دادگاه کیفری منتقل شدند ولی به دلیل نقص مدارک، جلسه دادگاهی به زمانی نامعلوم موکول شد. 

10422544_668889479864382_484762790722362918_n

 

ثثثکیهان نوین: زانیار و لقمان مرادی دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ساعت 12 امروز چهارشنبه اول مردادماه 1393، به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران منتقل شدند ولی به دلیل نقص و فقدان مدارک، برگزاری جلسه  رسمی دادگاه به زمانی نامعلوم موکول شد.
گفته می‌شود این جلسه با حضور زانیار و لقمان مرادی با یک پرونده مشترک، به سرپرستی قاضی عبدالهی از سوی 5 قاضی در شعبه 74 دادگاه کیفری و آقای صالح نیکبخت وکیل مدافع این  دو زندانی برگزار شد.
زانیار و لقمان مرادی به اتهام دست داشتن در ترور پسر امام جمعه شهر مریوان، در تیرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شدند. آنها همچنین به جاسوسی برای دولت انگلستان متهم و با اتهام‌هایی از این  دست و اتهام محاربه، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام این دو زندانی سیاسی از سوی دیوان عالی کشور تایید و به شعبه اجرای احکام فرستاده شده بود. اکنون  پرونده آنها در دادگاه کیفری در دست بررسی است.
منبع مطلعی درباره ارجاع پرونده این دو زندانی به دادگاه کیفری به کمپین گفت: از آنجایی كه اين دو زندانی بر بی گناهی خود اصرار دارند و برای امام جماعت مريوان هم تا حدودی معلوم شده  كه اين دو زندانی در ترور پسرش دست نداشته‌اند، احتمال لغو حكم اعدام آنها خيلی زياد است.
از سویی محمد صالح نیکبخت وکیل لقمان و زانیار مرادی، از همه‌ کسانی که‌ نجات جان این دو جوان برایشان اهمیت دارد درخواست کرد تا روشن شدن نتیجه‌ دادرسی از هرگونه‌ اظهار نظر رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی و رسانه‌‌ای خودداری کنند.
گفتنی است هم‌بندی‌های این دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام می‌گویند آنها امشب به داخل بند بازگردانده شده‌اند.

شواهدی برای لغو حکم اعدام زانیار و لقمان
پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۸۸، به نقل از وزارت اطلاعات ایران، از بازداشت چهار تروریست مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داده بود. براساس این گزارش دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده بودند. آن‌ها همچنین مدعی شده بودند که از لقمان مرادی و زنیار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آن‌ها با اعضای کومله در کردستان است.
در همين رابطه و در آن زمان، حزب کومله کردستان در بیانیه‌ای هر گونه وابستگی این افراد را به خود تکذیب کرده است.
به دنبال انتشار این خبر، ویدیویی حاوی اعترافات بازداشت‌شدگان این پرونده از شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی پخش شد. اما خانواده لقمان و زانیار مرادی اعلام کردند که این اعترافات ساختگی بوده و فرزندان آنها تحت فشار ناچار به اقرار شده‌اند.
چندی بعد زانیار و لقمان مرادی، در نامه‌ای سرگشاده از درون زندان خطاب به مردم اعلام کردند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده است و از سوی بازجویان تهدید به تجاوز جنسی شده‌اند.
لقمان و زانیار مرادی در حالی از 5 سال پیش به اتهام قتل فرزند امام جمعه مریوان زندانی هستند که خبرگزاری تدبیر در گزارشی از احتمال دست داشتن هیوا تاب در قتل فرزند امام جمعه مریوان خبر داده است.
هیوا تاب و سه تن از اعضای باندش، مهرماه 1392 اعدام شدند. خبرگزاری تدبیر نوشته بود که طی ده سال اخیر صدها خانواده کُرد به نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی درباره مفقود شدن عزیزان شان گزارش می‌دادند، اما پیگیری‌ها از جایی دچار پیچ و خم‌هایی می‌شد و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.
این خبرگزاری نوشته که “پس از سفر رهبر جمهوری اسلامی به کردستان و با هوشیاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باندی مخوف کشف شد. این باند طی سال‌ها با استفاده از موقعیت ویژه خود مبادرت به انواع فعالیت‌های غیرقانونی در کردستان و به ویژه شهرستان مریوان مبادرت می‌کرد.
هیوا تاب سردسته این باند از اعضای یک نهاد مهم نظامی بود که با سوءاستفاده از موقعیتش سال‌ها تحت لوای مبارزه با پژاک در منطقه فعال بود. او ظاهرا به طمع برخورداری از پاداشی که بابت تحویل اجساد اعضای پژاک نصیب وی و همدستانش می‌شود، سوگند وفاداری‌اش به نظام و انقلاب را از یاد برد و به لباس مقدس سربازی خیانت کرد.”

منبع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'